Medveten konsument


Jag är på jakt efter sparris. Tycker att den färska som kommer från Peru har rest väl långt. Tänker att fryst sparris måste väl ändå vara från närmare breddgrader, kanske till och med från Sverige. Närmar mig frysdisken och får syn på Findus gröna "Vår finaste"sparris. Försöker lista ut varifrån den kommer, vänder och vrider på förpackningen men hittar ingen ledtråd. Jag får veta att sparrisstjälkarna skördas för hand när de är som allra finast men inte ett ord om var de är skördade. Till slut ser jag det, på sidan av förpackningen i ganska liten text står det: Vill du veta var våra grönsaker är odlade? Kolla på www.findus.se/grönsaker. Jag har en smart telefon, jag kan surfa in och titta vilket jag gör. Det är inte lätt att hitta men efter en stund är jag på sidan som berättar om ursprunget för Findus grönsaker och får veta att "Våra finaste" sparris kommer ifrån Chile. Inte precis bättre än Peru. Nu är det inte ursprungslandet i sig som gör mig förbannad utan att jag för att kunna göra medvetna val är tvungen att ha en smart telefon och eller dator så att jag är kan surfa in på en hemsida för att få reda på varifrån den mat jag tänker peta i mig kommer. Jag ska alltså lägga adressen på minnet, lägga tillbaka sparisen, gå hem, surfa in på sidan och där ta ställning till om jag ska gå tillbaka och köpa sparissen eller om jag ska ta den som jag såg på torget istället. Jag tror att företagen rent krasst gör det krångligt för oss konsumenter. Vi ska inte kolla på direkten varifrån en vara kommer vilket gör att vi köper utan att ta ställning. För visst borde Findus kunna märka upp förpackningen med urspundsland är det verkligen för mycket begärt. 
 
 
Ursprungsland Sverige, Sörmland, Dunker
 

Kommentarer
Postat av: paula i pörtet

Du har så rätt min vän! Jag har visserligen en smartphone men jag använder den mycket sparsamt vilket innebär att jag aldrig skulle ha tålamod att börja surfa runt på olika sajter samtidigt som jag står i en butik o ska handla mat! Jag har slutat handla sugarsnaps som jag älskar bara för att jag tycker de åker på tok för lång väg...provade den frysta (som jag glömde kolla var den kom ifrån) men den smakade alls inte lika bra..
Vi konsumenter får bli tydligare med att vi vill ha ursprungsmärkning!
Kramen och ha en fin vecka

2013-07-22 @ 09:58:36
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0