Gott Nytt År


Nu är det hög tid att summera och dra slutsatser. Att bestämma sig för vad som inte var bra och lämna det kvar, det är onödigt att släpa med sig gammalt och dåligt in till det nya året. Men det är lika viktigt att identifiera och ta med sig det som fått en att må gott.

En snigel ska leda mig in i det nya året och förhoppningsvis vara min följeslagare under lång tid framöver. Min föresats är att försöka bli lite långsammare och därmed få mer tid åt eftertanke och reflexion. Jag vet att man inte får mer tid man tar den. Och det är vad jag ska försöka göra.  Mitt mål är att vara en bromsklots i min vardag.  Jag vet inte om det är ett mätbart mål, det finns liksom ingen bra före punkt att mäta utifrån. Men det bevisar bara att det är svårt att sätta mål inte att själva föresatsen är dålig.  Jag tror inte heller att det finns forskning som stöder att bromsklotsar reflekterar mer.  Kanske att man kan se det som lite forskning på grundnivå. Jag vill verkligen medverka till att vi tar oss tid för varandra. Att människor ska betyda mer än pinnstatistik. Kanske kan mitt bidrag vara att själv föregå med gott exempel.  

 
 
Och så en liten nyårshaiku:
Nyårets första dröm-
behåller den leende
för mig själv
Shô-u
 
Var rädda om varandra alla ni människobarn.
 


Kommentarer
Postat av: Nässelblom & choklad

Följ snigelns väg ett tag och känn efter vad som händer. Det är spännande att tänka så och visst kan väl en symbol vara minst lika bra som ett mätbart mål - vad än tidningarnas experter säger. Fin nyårshaiku också. Gott Nytt År! Kram Eva

2013-12-31 @ 23:23:54
URL: http://www.nasselblomchoklad.blogspot.com
Postat av: Znogge

Jag ser fram emot att få sällskap av en snigel jag med.

Gott Nytt 2014 önskar jag dig och din familj!

2014-01-01 @ 18:15:43
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Annika

Så kloka tankar så här på årets första dag. God fortsättning och kram på dig.

2014-01-01 @ 19:30:16
URL: http://badtant.bloggo.nu/
Postat av: paula i pörtet

Hej, jag ska istället försöka bli lite aktivare i mitt liv. Göra fler saker, utforska mer, umgås lite mer, jag sitter hemma på kammaren och filosoferar alldeles för mycket för mitt eget bästa. Jag märker att jag efter social samvaro med andra mår så mycket bättre. Och det krävs inga märkvärdigheter, bara några ögonkast, en pratstund och leenden, då förändras hela världen.
Kram och god fortsättning

2014-01-02 @ 18:42:37
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0