Stadsodling

 


En mulen och kvav söndag tar jag äntligen tag i de byxor som har legat precis hur länge som helst i väntan på att jag ska göra dem lite kortare. Har man taxbenslängd är det sällan man kommer undan det momentet när man köper nya byxor. Under tiden lyssnar jag på den fantastiska kanalen P1.  Det ena programmet avlöser det andra och plötsligt, ganska långt inne i programmet Plånboken börjar man prata om stadsodling. Jag spetsar öronen. Det är två tjejer som dragit igång en ideell förening med övergripande mål som de skriver på sin blogg ”att, i samråd med Fritids- och naturkontoret, planera, projektera och förvalta den blivande matparken i Gottsundagipen, Uppsala”.
Här skapar de en park för grönsaksodling. En park där de som bor i närområdet är med och deltar, både i uppbyggnaden av själva området och i olika aktiviteter som t.ex. kurser och workshops.  Stadsodling verkar vara här för att stanna. Jag undrar om Stockholm har något liknande pågång eller om det bara är irdrottsarenor som gäller här.


 


 


Kommentarer
Postat av: Åsa!

Det låter som en yppelig ide för Stockholm att ta efter tycker jag! Kanske kan ni odla grönsaker runt alla idrottsarenor, så kan ni sälja morötter och tomater till publiken att mumsa på under matcherna :D

2010-08-17 @ 14:16:24
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Znogge

Vilken intressant och trevlig idé! Något för fler storstäder att ta efter.

2010-08-17 @ 21:35:26
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Ninni/fotografia

Vilken fantastisk idé! vi pratade om det på jobbet en dag då vi hört om en idé att plantera träd och buskar med ätliga frukter och bär istället för prydnadsdito. Varför förekommer inte det kan man undra? Jag tror jag ska föreslå det för min hyresvärd. Tänk vad härligt med två äppelträd på gården.

2010-08-18 @ 16:52:52
URL: http://piona.blogspot.com
Postat av: Ingegerd

Här i området finns bärbuskar i de allmänna planteringarna, även några äppelträd,men jag tror inte ngn skördar. Stora gamla körsbärsträd ger ot roligt mkt bär här.Nutidens föräldrar har inte tid troligen.Men ju mer onaturliga tillsatser det blir i grönsaker och frukt, kanske intresset ökar för hemodlat.Kanske dags för en ny "grön våg"?

2010-08-19 @ 20:55:03
URL: http://vitplister.blogg.se/?tmp=19203933
Postat av: Ingegerd

Apropå Tyresö Kyrka med omnejd: tala gärna om ifall Du ska dit så kanske jag får göra Dig sällskap!

2010-08-20 @ 14:54:18
URL: http://vitplister.blogg.se/?tmp=20144656

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0