Oordning


Det är fortfarande ingen ordning på mina papper är titeln på en av Bodil Malmstens böcker.  Jag tycker mycket om den, titeln alltså. Jag gissar att det beror på att jag känner igen mig i det. Jag har inte heller någon ordning. Inte på mina papper och inte i mina lådor. Faktiskt är det väldigt begränsat med ordning över huvud taget. Det råder ett stillsamt, någorlunda kontrollerat kaos i mitt liv. Jag måste kanske försöka ta tag i det på något sätt. En handlingsplan eller ett åtgärdsprogram kan kanske vara rätta sättet? När det gäller papprena räcker det antagligen inte, jag måste  börja med att slänga det mesta. Men då blir det helt säkert så som det blev med kvittot på mina sandaler. Det var sju års garanti, ja det är sant, sju år. Det har nu gått fem av dem och mannen frågar om vi ska slänga kvittot . Ja gör det svarade jag. Två dagar senare gick sandalerna sönder. Man ska spara på allt. Men frågan är om jag verkligen ska spara terminsintyget från årskurs 3. Det är antagligen ingen som bryr sig om att jag för 42 år sedan inte hade en enda timme ogiltig frånvaro. Men helt säker kan man ju inte vara.

 


 


Kommentarer
Postat av: Znogge

Klart att du ska spara det! Jag har mina betyg kvar men är en smula osäker på var. Men saker och ting brukar dyka upp. Jag blev också uppflyttad ;-)

2010-08-25 @ 20:54:58
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: nilla|utanpunkt

Spara! säger jag också. Ett betyg från årskurs 3 är ju en sån personlig sak. Bara att hitta något liknande i mina lådor får hjärnan att göra krumsprång i tiden. Det är som om man behöver lite triggare för att minnas vissa, kanske till synes oviktiga men ändå definierande detaljer.

2010-08-26 @ 13:23:23
URL: http://utanpunkt.blogspot.com/
Postat av: Åsa!

Det ska du väl inte kasta??? Rama in det vet ja!

2010-08-26 @ 17:07:53
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Camilla

Haha, nu påminner du mig om min an, han sparar ALLT! Själv är jag inne i en period av rensning och sortering, jag kastar mycket, sparar en del och försöker sälja lite...

2010-08-26 @ 19:38:33
URL: http://www.camillasfoto.blogspot.com
Postat av: Ninni/fotografia

Hade du frågat för ett år sedan hade jag sagt att du skulle spara det. Men nu säger jag släng! Efter flytten så har jag blivit allt mindre nostalgisk och inser att jag inte kan spara allt. Vi har helt enkelt inte plats. Dessutom tror jag inte att det är någon annan som är speciellt intresserad av mina gamla papper.

För övrigt så har jag också väldigt dålig ordning på mina papper. Men det ska bli bättring ;)

Ha en riktigt skön helg!

2010-08-27 @ 22:26:41
URL: http://piona.blogspot.com
Postat av: Ninni

Jag har också lätt kaos..hittar inte alls mina betyg förstår inte var dom tagit vägen, men dom dyker säkert upp hoppas jag.



Saknar lite andra grejer också sen flytten, bland annat ett ljuvligt kort på min son när han var fyra år..bara borta, snyft.



Ha en goo helg,kramen

2010-08-28 @ 10:08:40
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Självklart ska du spara det. Det ser så fint ut och personligt ut när man jämför med dataålderns standardmallar. Jag hade varit jätteglad om jag hittat min mammas eller mormors betyg som skulle vara jättemycket värt när man släktforskar.

Gör en nostalgipärm!

Kram

2010-08-30 @ 14:02:37
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se/
Postat av: Inkan©

Även jag tycker om den titeln...och även Bodil M. Jag kom precis hem från havet i väst och störtdök in i röjning av papper och böcker och flyttande av möbler. Bokhyllor är ett äventyr. Det gömmer sig både papper och kort bakom böckerna -inte anade jag att det var där gamla saknade, sedan bortglömda papper och brev hamnat.

2010-08-31 @ 05:54:12
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/
Postat av: Elisabeth

Ordning i kaos.. varför är det ofta så svårt att nöja sig med att man får ha det?

Jag känner igen det du skriver... och kanske finns där en rädsla.. ett slags kontrollbehov?



Varm varm kram...

2010-09-02 @ 09:20:54
URL: http://himlastigen.blogspot.com
Postat av: Ingegerd

Spar det säger jag också! Kan faktiskt vara intressant för någon efterkommande. Jag blir väldigt orolig då jag inte hittar bland mina papper. Fattar inte att jag kunnat vara sekreterare?! Fast hemma finns det så skiftande papper i olika kategorier, svårt att sortera. Pärmar eller mappar funkar dock bra för mig.Så ovanligt lång garanti på sandalerna, typiskt att kvittot kastades just då de gick sönder! Spara blir det alltså!

Postat av: nässelblom & choklad

Ditt inlägg skulle kunna vara skrivet av mig - av det skälet att jag inte heller har särskilt mycket ordning omkring mig. Eller egentligen kanske jag har det men jag har alldeles för mycket saker för min yta...Har startat terminen med att rensa och kasta en del och har tänkt fortsätta med det. Men nu är allt igång och tiden räcker inte längre till. Men jag ska försöka för det är så skönt att få bort lite. Dock skulle jag spara betyg och intyg från skolan. Det finns annat att kasta. Hoppas att du haft en bra sommar. Jag har inte bloggat på hela sommaren och knappt varit vid datorn. Det är därför jag inte hörts av på ett tag. Ha det gott! Eva

2010-09-03 @ 11:43:06
URL: http://www.nasselblomchoklad.blogspot.com
Postat av: Paula

Hej, jag är en riktig bohem, ordning o reda, vad är det? Trots att vi sållat bland våra tillhörigheter varje flytt varje år så finns det fortfarande kartonger fyllda med "minnen" som ingen öppnar mellan flyttarna...maken stånkar och svär åt mina minnen som ju är av papper och väger tungt. Det är foton, gamla betyg, gamla brev, dagböcker o sånt som jag inte vill vara utan. Och så många kartonger är det ändå inte, fniss, jag har ju planer på att scanna in foton så snart jag får tid!

Hoppas hösten för dig innebär en lustfylld tid, o att inte längtan efter den svunna sommaren blir för svår, det kommer snart en ny, tiden rusar iväg som ett X2000.

Nu stundar äntligen flytten om två dagar, så snart blir det svart i min ruta ett tag

Kramen

2010-09-14 @ 15:10:32
URL: http://paulaz.se
Postat av: Paula

Hej vännen, nu har jag läst dina fina ord, tittat på vackra foton och bara njuuutit! För det gör jag här hos dig, varje gång, jag blir aldrig besviken. Du tar upp ämnen som jag också funderar på men inte lyckas sätta ord på. Som strutsmentalitet, det är jag i ett nötskal! Funderar ibland o tänker att om jag vore ensam skulle jag bli vegetarian...men varför ska stackars maken lastas för att jag inte är det? Miljö är ett riktigt svårt ämne, o känns nästan oöverkomligt stort att haka på. Jag törs knappt läsa om katastrofen i Ungern och absolut inte tänka mig vilka konsekvenser den kommer att få! Beundrar dem som kämpar och engagerar sig!

Tretåren väntar, ha en riktigt skön söndag

Kramen

2010-10-10 @ 10:02:17
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0