Kropp

Min morgontidning har en artikelserie om kroppskrav, ouppnåeliga ideal. I gårdagens artikel handlade det om retuschering av  bilder på modeller. Hur man ljuger med bilderna och skapar kroppar som ingen människa har och aldrig någonsin kommer att få hur man än anstränger sig.
Jag har länge undrat hur många par byxor som säljs med hjälp av sugrörssmala, håglösa, uttråkade människor som inte ser ut att ha det minsta trevligt. Väldigt ofta ser de helt blasé ut, som om de vill vara någon helt annanstans och i helt andra kläder. Jag blir i alla fall inte det minsta sugen på att köpa, men jag hör kanske inte till målgruppen.
Om jag ska köpa kläder vill jag handla sånt som jag tror att jag kan trivas och ha trevligt i, något som kan passa just min kroppsfason. Om jag då ser en modell som  påminner lite om mig själv och kläderna ser bra ut på den personen, ja då finns det ju en chans att de passar också mig. Om han eller hon dessutom ser ut att trivas och ha roligt i sina kläder blir i alla fall jag ännu mer inspirerad. Och vi, inte purunga, inte trådsmala, inte rynkfria vi är ganska många och ganska köpstarka. Jag undrar varför så få av reklammakarna verkar bry sig om det.


Garanterat oretuscherad


Kommentarer
Postat av: Anonym

Såg förra året lite "rundare" skyltdockor.Kanske det var bara tillfälligt. / Ninna / persiljeland /

2008-10-10 @ 23:07:31
Postat av: Fia

Det som är skrämmande är att även om fotomodellerna redan från början är både slanka, fräscha, unga och rynkfria så retuscheras bilderna väldigt kraftigt.

2008-10-11 @ 09:02:30
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Åsa!

Jag tror de lever i en annan värld med andra värderingar. De har inte insett att det finns en mycket stor grupp människor som tycker det är okej att vara mänsklig, att det är vackert att åldras och att det finns ungdomar som har sunda värderingar som har genomskådat alla dessa sjuka modeller och förstelnade överlyfta 60 åringar...

Jag tycker det är pinsamt att vi har en drottning utan mimik!

2008-10-11 @ 10:28:17
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: matte

ja visst är det konstigt.. man kan ju tycka att det borde vända nån gång och bli lite mer realistiskt. För få som vågar kanske..?

2008-10-11 @ 11:01:16
URL: http://femtinio.blogg.se/
Postat av: Znogge

Även om jag är helt normalviktig så är jag definitivt inte fotomodellsmal! Det gör att vissa kläder känns som de inte skulle ha en chans att passa mig ändå. Nej fram för vanliga människor för det är ju trots allt vi som ska bära kläderna!

2008-10-11 @ 12:44:32
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Inkan

Ack ja - det finns dock dagar jag önskar att jag kunde retuschera mig själv...

Men det är ju inte bara retuschering av bildere detv är fråga om - det är ju även alla dessa opererade och omskapade ansikten, utdragen hud och plastade bröst på modellerna och "kändisar" det handlar om.

Det fejkade samhället.

Jag såg en intervju med LillBabs häromveckan - jag blev förskräckt.Hon såg misshandlad ut och helt oäkta. Stackars kvinna- hon har tydligen gått på myten om en konstlad evig ungdom. Yak.

2008-10-11 @ 13:27:34
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/
Postat av: Mumin

Ja du dem där fotomodellerna mår nog inte så bra även utan retuschering. Vad jag vet går dem ständigt på diet och det är ju lätt att bli drabbad av anorexia. Nä jag håller med dig, jag köper också kläder som jag tycker passar mig, sen får gemene man tycka vad dem vill. Kram vännen! Mumin

2008-10-11 @ 14:53:22
Postat av: Ninni

Ja det är verkligen konstigt att vi med "vanliga" kroppar inte finns i reklamen. Men antagligen är ungdomen mer köpstarka än vi även om vår plånbok är tjockare. Vi köper kanske kläder och prylar med högre kvalité och som varar längre.

Det är svårt att förstå hur man kan tänka sig att göra plastikoperationer när man ser alla stela opererade ansikten...INGEN kan väl tycka att de ser yngre och vackrare ut. Det är bara sorgligt att se tycker jag.

Ha en skön söndag! Kram!

2008-10-12 @ 00:31:50
URL: http://piona.blogspot.com
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Stackars modeller som är så magra, de ser så olyckliga ut i ansiktet. Jag älskar musik och brukar titta på de duktiga ungdomarna på Idol. Där finns en jättevacker och glad kvinna som heter Loulou. Hon är märkbart överviktig och har sådan utstrålning så man blir glad av att se och höra henne. Mager behöver inte alls vara samma som vacker.

2008-10-12 @ 17:27:01
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se/
Postat av: Anonym

WOw - vilken underbar bild - och sann. Så sant det du skriver. Så sant. Anne-Marie

2008-10-13 @ 19:44:09
Postat av: Ann

Ja det där har jag också funderat över några gånger och tjurat i butikerna när alla kläder verkar vara gjorda för små vietnamesiskor ...

2008-10-16 @ 21:05:47
URL: http://livsbloggen.blogg.se/
Postat av: hypergraphia

Det är intressant det där med kläder. Personligen tror jag ofta att det involverar en slags önskan om att bli en annan människa. Kläderna förr i tiden erbjöd ju ett bevis på klasstillhörighet, på stånd och rikedom och idag vill man gärna sälja oss en identitet. Vårt klädval ska på något vis representera vilka vi är, våra attityder, drömmar och tankegångar. Sen tror jag ibland att det finns ett självspäkelse element i det moderna modet. Jag funderar ofta på det här med strumpbyxor och hur jag har kommit att uppskatta smärtan när de skär in i magen.



Annars gillar jag dina höstfotografier väldigt mycket. Stora kramar

Johanna

2008-10-23 @ 14:33:55
URL: http://www.hypergrafi.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0