Sopor och miljö

På min morgonpromenad med hunden gick jag förbi en man som höll på att lasta in två kassar med sorterade sopor i sin bil. Det var konservburkar och tomma mjölkförpackningar och sånt som jag förmodar att han skulle åka till återvinningsstationen med. Återvinningsstationen ligger ca 300 meter från den plats där mannen och hans bil stod. Jag undrar hur stor den totala miljövinsten blir om man först sorterar sina sopor och sedan åker 300 meter med bil för att slänga dem. I och för sig är det väl troligt att den här mannen ändå skulle åka förbi återvinningscentralen och då passade på att ta med sig skräpet .
Men det fick mig att fundera på hur svårt det är att göra rätt när det gäller miljön.
För en tid sedan hörde jag ett program på radio där de talade om en varas totala miljöpåverkan. Man tittade på allt från det att varan producerades tills dess att den var hos konsumenten.
I programmet framkom det att närproducerat inte alltid är det bästa för miljön. Som exempel tog man växthusodlade svenska tomater som tar mycket energi i anspråk mot frilandsodlade spanska. Men transporterna då? Jo de påstod att nu sker transporterna så effektivt i fullastade långtradare så miljöpåverkan blir inte särskilt stor. De man ska undvika är varor som transporterats med flyg.
Den största boven vad gäller transporter är vi konsumenter som åker till affären med bil och handlar några få varor.
Efter att ha hört det började jag fundera på att köpa mig en cykelkärra. Jag tar bilen en gång i veckan den knappa kilometern som det är till vår affär för att veckohandla. Med en cykelkärra skulle jag kunna låta bilen stå. Bra för både miljö och kondition.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0