Maskfunderingar


På regnpromenaden idag kom jag att tänka på ett vykort jag fick av min man för länge sedan.
Han skickade det till mig från Dublin och skrev:
Hej här är fantastiskt väder om man är fisk...eller försäljare av regnkläder.
Så känns det här idag, som om man skulle trivas bättre om man var fisk. 
Jag såg inga fiskar ute, inte heller några maskar.
Undrade lite över det. 
Inte över fiskarnas frånvaro men maskarnas.
När det regnar på sommaren fylls trottoarerna av maskar som ligger där och kippar efter luft.
(De där sista är jag inte säker på, men vad skulle de annars göra där.)
Men nu, inte en mask.
Jag inser att jag har en stor kunskapslucka vad det gäller maskar.
Inte vet jag så mycket om fiskar heller för den delen.
Men att det är skönt att komma in i värmen efter en lång promenad i regnet, det vet jag alldeles säkert.

image185




Kommentarer
Postat av: thord wiman

Hejsan Kersti!

Inte heller jag vet väl så mycket om maskar -
viktigt vetande har man alldeles för litet av...
Att mycket gamla människor ibland i kvällningen i
stillheten säger sig höra maskarnas "mummel" kan jag varken bekräfta eller dementera.
Som ivrig, hängiven abborrmetare vet jag dock att uppskatta daggmasken denna annars djupt underskattade varelse.
Den moraliska och etiska aspekten på varje masks sylvassa krokpåträdande blir ett allt mer påtagligt dilemma, en allt högre tröskel, snart oöverstiglig, för det här är inget djur vilket som helst, utan av självaste Charles Darwin på slutet av 1800-talet upphöjt till ett av världshistoriens nyttigaste och viktigaste djur.
Dessutom besynnerligt: både hona och hane samtidigt.
Mylla
är ändå dess största välgärning. Allt vi odlar i är maskarnas arbete (maskbajs...) och förtjänst. Ja, hela världen är egentligen maskarnas förtjänst - därför är det inte svårt att känna vördnad för denna vidunderligt märkvärdiga varelse.
Harry Martinson fångade den lilla "odlarens" storhet klockrent.

"...Vem vördar daggmasken, odlaren djupt under gräsen i jordens mull.
Han håller jorden i förvandling.
Han arbetar helt fylld av mull, stum av mull och blind.
Han är den undre, den nedre bonden där åkrarna klädas till skörd.
Vem vördar honom, den djupe, den lugne odlaren, den evige grå lille bonden i jordens mull.
Harry
Martinson (1904-78)
Ur Passad, 1945.

2007-12-07 @ 20:39:28
Postat av: Anonym

Maska... man kan maska.. av...maska långsamt... mask är något man döljer sig bakom...men daggmask...den behöver dagg för att bli daggmask. kram Anne-Marie

2007-12-07 @ 20:49:22
Postat av: Henry Kallström

Tror inte att maskar är simkunniga,de har

drunknat i allt det våta. Kram

Henry

2007-12-08 @ 11:04:14
Postat av: Ninni

Maskarna fryser..dom har krupit ner långt ner i jorden och väntar på våren då de ska invadera våra trottoarer igen!

Ha en skön helg..kram

2007-12-08 @ 11:23:32
URL: http://www.ninni.blogg.se
Postat av: Znogge

Visst är det skönt att komma in i värmen! Igår blev jag genomblöt vid varje prommenad med Herr Hund. Riktigt hundväder med andra ord;-)
Ha en fin lördag!

2007-12-08 @ 13:07:31
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Paula

Hej! Jag känner mig ganska duktig i detta konsumtionssamhälle. Jag fungerar nämligen så att när jag ser allt överflöd så vill jag inte handla något alls! Det blir tvärstopp i hjärnan.jag kan inte välja, jag blir blockerad och bara går ut ur affären.
Ett mycket effektivt sätt att hålla nere konsumtionen...
Framför allt märker jag det såhär i juletider när allt krimskrams ligger framme i mängder överallt. Jag blir övermätt helt enkelt! Mycket praktiskt, och ekonomiskt...
Men god mat får jag aldrig nog av, hihi, så nu puttrar en osso bucco på spisen...
Önskar dig en fin andra advent!

2007-12-08 @ 14:28:33
URL: http://paulaz.se
Postat av: ylle

Paula. jag är precis som Du! När det är för mycket och stort överflöd så får jag nog och flyr. krimskrams, bjällerklang, stormarknader, USCH!!! jag tror också att maskarna har drunkat i allt det våta. Om de inte har snorklar. Ylle

2007-12-08 @ 17:37:51
URL: http://sammie.blogg.se
Postat av: Kersti

Thord: Jag anade att det fanns en dikt om maskar. Och naturligtvis var det Marinson. Man tackar. Det är så roligt att du visar vägen och ger mig nya diktupplevelser.

Anne-Marie, inga masker att dölja sig bakom men kanske ett lite långsamt maskande.

Henry: så skoj att du tittat in. Jag hoppas att de inte drunknar.

Ninni: så hoppas jag att det är.

Znogge: Ja det var otroligt så vått det var.

Paula: Lite så är det nog för mig med både vad gäller prylar och mat.

Ylle: Jag hoppas att de har snorklar för på något sätt tror jag faktiskt att jag gillar maskar.

2007-12-09 @ 00:20:34
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Ninni

Ha det gott i blötvädret..kramen

2007-12-10 @ 08:40:33
URL: http://www.ninni.blogg.se
Postat av: Znogge

Tittar bara in och önskar dig en ny, bra vecka!
Kram!

2007-12-10 @ 09:37:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0