Jul


Nu är den snart över oss, julen. Varje år kommer jag att tänka på Tove Jansons mumintroll som väcks av hemulen på julafton. Förvånade tittar de ut och ser alla rusa omkring som tokiga. Ingenting är färdigt och en gran ska man skaffa. Varför då, undrar de förvirrade Mumintrollen som anar en förestående katastrof.
*

Jag har vuxit till mig, mognat en smula kanske. Eller så är det så att jag lärt av mina barn. Det är väldigt få saker man måste, säger min son. Och han har faktiskt rätt. Så i år tar vi julen med ro. Vi lagar den mat vi gillar för att vi vill. Vi städar lite lagom och pyntar med måtta. Och tänk julstämningen har redan infunnit sig. Det är ju så behaglig belysning, som min granne sa, dammråttorna syns knappt.
Men för att vara säkra på att undvika eventuell katastrof har vi köpt en gran och klätt den så vackert vi kan.
Allt för att beveka vinterns obegripliga makter.

*
God Jul alla människobarn

image193
Änglar finns!



Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag läser också Tove Jansson... och gråter alltid när de små knytten kryper fram, morrhårsdarrande, i vördnad för den gran som mumintrollen försökt beveka det som de inte förstår sig på - julen. Där och då är julen som allra vackrast. Tänk att tänka sig den vackra stjärnan på julgrannens topp... det är lite fantasi i det. Anne-Marie

2007-12-22 @ 17:14:12
Postat av: Znogge

Vi tar det också med ro här hemma faktiskt! En del måsten har strukits och vi gör det som känns viktigt och kul. I morgon ska äldsta fröken och jag göra marsipanfigurer men det är så mysigt så det blir rena nöjet! Skinkan köptes färdigkokt så den blir en enkel match att griljera!
Ha en fin lördagskväll!
Kram!

2007-12-22 @ 18:44:54
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Jag tror också att änglar finns!
Kram....

2007-12-22 @ 19:57:53
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: ylle

Jag känner mig nog litet som mumintrollen ibland...
ha så gott i helgen
önskar
Ylle

2007-12-22 @ 21:03:22
URL: http://sammie.blogg.se
Postat av: thord wiman

JO, Kersti - nu är den över oss igen den som jag tycker oproportioneliga julen. Överdriven. Storvulen har vi gjort den, ibland monstruös.
Denna grälla, pråliga, tunga koloss skrämmer mig. Men jag vet också att julen firas som den ska i många hem; enkelt och opretentiöst med mycket mycket
sunt naturumgänge. Det glädjer mig!
Vill ändå till dig förmedla en litet annorlunda juldikt (julputslustig kanske...) och med den bilägga en önskan om en GOD, harmonisk helg!
(Du har ackurat en son som utsäger KUNGSORD!)

TOMTEN
gläntar på kylskåpsdörren, skär sig en skinkskiva.
Gröten de kokat kan stå. Har aldrig varit hans passion.
Ett historiskt missförstånd. Fattigdom och fattigmat
Låt den ånga på julkorten.

Skär en skiva till, tuggar och tänker.
Sitter i rödluva vid bordskanten, dinglar med benen
i polarsockor och de praktiska gummistövlarna.
Lyssnar på Rydberg i radion.

Sin rond har han gått och tittat på traktorn i stallet, den nya hästen för timmerkörslor.
Tittar till biffkorna som mår bra och mjölk finns ju att köpa i konsum.
PV-n i garaget nytvättad och rundsmörjd för julottefärden.
Går fram till frysboxen och ser
på julmat och vinterfoder.
Arbetet har närmat sig sången
som poeterna skrev.
Bonden lyssnar till tonen av motor och mull
medan poeten tjurar i hembygdsmuseet.
Tomten hör termostaten slå till
och nickar belåtet.

Tv-programmet är slut och alla sover
gott intill julottetimma.
Farfar har somnat från radion.
Tomten lyssnar till tidens ström står där patetisk i elljuset.
Bradbury eller Aspenström det är frågan...
Birger
Norman (1914-95)
Tomten, 1978

2007-12-22 @ 22:25:16
Postat av: Ninni

Vilken vacker ängel!

Ja visst är det skönt att lägga alla måsten på hyllan..Jul blir det ändå!
Ha en skön sådan..kramen

2007-12-23 @ 09:58:44
URL: http://www.ninni.blogg.se
Postat av: elisabeth

Änglar finns !
Här är de vackraste orden jag vet.
God Jul från elisabeth

Det bor en ängel i mitt rum. Hon har sitt bo ovanför mitt huvud. Hon gör mig lugn och hon viskar till mig allt det jag vill säga dig. Det bor en annan i min kropp, hon har den vackraste av själar. Hon är kärlek och hopp, och hon berättar för dig hur mycket jag älskar dig. Det bor en ande vid min fot, som blåser värme över huden, att det kittlar och du såg att jag log, när hon andas på mig är det för att du ska komma och värma dig.
Här är jag med allt det andra som gör en människa hel. Jag hoppas , jag hoppas att du orkar och att ängeln i rummet, det är henne du ser.

"Eva Dahlgren"

2007-12-23 @ 09:59:52
URL: http://www.lussiana.blogg.se
Postat av: Madonnan

Önskar dig en riktigt God Jul :)

2007-12-23 @ 10:07:02
Postat av: Imagine

Önskar dig en stämningsfull jul med ljus och änglar i ditt hus.

/Imagine

2007-12-23 @ 11:58:25
URL: http://photoimagine.wordpress.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

En riktigt God Jul och ett Gott Nytt år önskar jag Dig. Vi ses på bloggarna nästa år!

2007-12-24 @ 07:44:20
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Christina

Önskar dig en underbart God Jul:)

2007-12-24 @ 08:50:57
URL: http://treflickor.squarespace.com
Postat av: Znogge

Tittar in som hastigast och önskar dig en härlig julafton!
Kram!

2007-12-24 @ 12:22:12
Postat av: Anonym

Mitt i julefriden tänker jag på dig. Man summerar liksom året... och fastnar hos en och annan, du är en sådan som gör skillnad. Det blir min gåva till dig. Jag tror ju aldrig vi skulle ha mötts i verkliga livet, därför prisar jag detta interaktiva liv. Du finns och jag finns. Så skapar vi en större värld. Utanför oss själva. Jag skänker dig det vackra livet kan ge... du får avgöra vad det kan vara så att det passar just dig.
Anne-Marie Körling

2007-12-24 @ 18:28:16
Postat av: Anki

Julekram till dig!

2007-12-26 @ 11:03:27
URL: http://ankitankar.blogg.se
Postat av: Paula

Ro i sinnet, det har vi numera på julen. Från att ha varit krögare som serverade julbord nästan varje dag hela december, så har vi äntligen tid, för varandra!
Julmat kommer jag aldrig mer att tycka om, "ler" men serverar gärna barnen det dom mest tycker om. Sen skickar jag resterna med dom hem, och vi får återgå till "vanlig" mat som vi gillar...
I morgon gläds vi åt två av "barnen" som kommer hit med sina respektive.
Jag är lycklig...
Kramen och god fortsättning!

2007-12-26 @ 11:15:07
URL: http://paulaz.se
Postat av: Annas pytt

God fortsättning på julen och tack för den fina ängeln. Jag tror oxå att änglar finns, omkring oss och i oss. / Anna

2007-12-26 @ 11:54:27
Postat av: nässelblom & choklad

Den historien är en liten pärla. Vad härligt det låter att ni lyckats dra ner lite på tempot. Ha en riktigt skön helg!

2007-12-26 @ 21:51:14
URL: http://www.nasselblomchoklad.blogspot.com
Postat av: V

Hej Kersti,
tack för allt som du gör med mig;
med dina ord och dina bilder...

God fortsättning!

KRAMAR Vicktoria

2007-12-29 @ 11:55:43
URL: http://www.vick2ria.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0