Händer
Nio författare och skribenter skriver om vad som händer med tanken när man kopplar bort hjärnan och istället låter handen arbeta med något rofyllt och lustbetonat.
"Vad som händer när hjärnan låter handen och hjärtat ta över".
På baksidan av boken kan man bla läsa följande:
"Vi lär med handen, säger Aristoteles. Sedan minns handen.
Teorin stiger ur handgreppet.
Man måste göra för att förstå."
Hur fungerar det för de rörelsehindrade barnen som jag arbetar med?
Många av dem kan inte göra med sina händer. De kan inte hålla i pennan och forma bokstäverna, inte skriva på tangentbordet, de kan inte klippa ut och klistra upp. Någon annan måste göra det åt dem.
Hur påverkar det deras lärande, deras kunskap när händerna inte får känna på, erfara.
Kan man förstå utan att kunna göra?
Händer som gör
Intressant, men de finner kanske andra vägar, utvecklar andra sinnen...eller så.
Ha en bra ikväll :)
va ku att du tyckte de , det gläder mig
Madonna, det svåra är är att de ofta har problem även på andra områden som syn och tal. Man vet inte så mycket om hur de gör när de lär sig. En del lär sig andra inte. Varför det är så vet jag inte. En massa faktorer påverkar förstås. Motivation, mognad stöd mm mm.
Hej - det är så jag tänker... vi tänker lite lika du och jag... men stora tänkare har också tänkt före oss... vi har nog ärvt tankar ... men förvaltar dem inom oss. Anne-marie
Jag sökte en gång ett jobb...kände att det här fixar inte jag...
:)
Jag tror också att man utvecklar andra talanger! Det ser man så tydligt på t.ex fot-och mun-målare som är skickligare än vi med två händer och tio fingrar.
Däremot funderar jag ibland om inte jag mest av allt är rädd för att drabbas av afasi. Att vara klar i tanken men sakna uttrycksmedel. så är det för min goa svärmor efter några strokar, kommunikationsförmågan är nästan noll, och trots att tanten annars är pigg. hur umgås man?
Önskar dig en anarkistisk underbar helg!