Att leva väl


Livets utmaning är att leva väl. Jag har två sämsta grenar, den ena är att delegera och den andra att prioritera. Det blir inget vidare när jag ska försöka leva väl. Jag är verkligen usel på att delegera och på att be om hjälp. Jag är en sådan där "kan själv martyr" som du säker har stött på mer än en gång. En sån där som kånkar upp en garedrob helt själv sju trappor och om någon erbjuder sig att hjälpa till, hurtigt flåsar, att det behövs ingen hjälp det går så bra så bra. När det sedan kommer till prioriteringarna är det nästan ännu sämre ställt. Det fins ju så otroligt mycket skoj att göra. Speciellt nu när barnen är stora och jag har mer egen tid att disponera över.  Nu är tiden kommen att göra det jag vill och det visar sig vara alldeles för mycket. Det är ju så svårt att välja bort. För det är det jag börjar inse, att jag måste välja bort, jag kan inte vara med på allt.  Det är det där med balans som är så svårt. Jag måste klura lite på om det inte finns något smart sätt att både ha kakan och ät upp den. 
 

 

Kommentarer
Postat av: Sylvia S

Jag tror bestämt att man kan göra allt man vill och tycker är roligt - men kanske inte på en och samma gång. :)

2014-04-02 @ 22:36:05
URL: http://www.sylviasblogg.blogg.se
Postat av: Kersti

Kloka ord Sylvia. Det är bara det att just nu känns det som om allt är i princip samtidigt och det är då det bli svårt.

2014-04-02 @ 22:38:28
URL: http://plommenad.blogg.se
Postat av: paula i pörtet

Hej, i en ny livssituation har jag nu fått ta skeden i vacker hand och erkänna att jag visst i vissa lägen kan behöva en hjälpande hand! Bor man sex mil från staden, saknar bil och har inte hundvakt, ja, då är det bara att le och vara tacksam om någon vill hjälpa till. Och människor är verkligen hjälpsamma, mycket mer än vad man tror. Och går jag till mig själv så är det roligare att ge än att ta emot, varför ska inte det gå att fatta att andra funkar likadant?
Kram på dej o tack för all omtanke

2014-04-02 @ 22:42:16
URL: http://paulaz.se
Postat av: Znogge

Skåpet hade jag aldrig släpat så jag är nog bättre på att delegera eller be om hjälp ;-)

2014-04-03 @ 22:15:59
URL: http://znogge.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0