Teknikhjälp sökes


Det kändes lite som i Eric Claptons låt Broken down tidigare idag och jag önskade att jag hade en tekniskt begåvad vän som hade hela min användarprofil klar för sig och samtidigt full koll på marknaden. Någon som kunde presentera en färdig lösning: Det är det här du ska ha, det är det absolut bästa för dig och till marknadens lägsta pris. Hemleverans ingår. Tänk vad underbart att få allt klappat och klart. En helhetslösning, telefon dator, skärm, abonnemang, ja rubbet.

Min mobiltelefon, en uråldrig gammaldags variant som har minst 5 år på nacken vägrar ta laddning trots att batteriet är så gott som nytt. Efter att ha försökt ladda upp den i drygt ett dygn visas ett meddelande som säger ungefär: Sätt inte på telefonen igen, ta genast kontakt med din servicetekniker (vem det nu skulle vara). Sedan slocknar den. Naturligtvis gör jag inte så som det står (det finns något upproriskt i mig som vägrar ta reson) utan knäpper genast på den igen. Den fungerar faktiskt även om den varnar för att batterinivån är låg. Den är inte bara låg, den är så gott som obefintlig men jag hinner i alla fall få iväg ett meddelande till dottern innan telefonen dör igen. Sen ska jag bara kassaföra ett besök på jobbet innan jag går för dagen. Man gör det i vårt fantastiska, så gott som obegripliga journalsystem. Jag klickar på ikonen för kassa och upp på skärmen kommer ett meddelande som säger att min dator saknar typsnittet si och så som stöder ditt och datt och att jag ska ta kontakt med systemtekniker. Jag stänger av datorn och går hem utan att kassa och utan att ta kontakt med den där systemteknikern. Väl hemma sätter jag på min dator, den som inte mått så bra och som varit hos auktoriserad reparatör och fått filstrukturen reparerad, fläkten rengjord och ny kylpasta men som trots det inte alls verkar frisk utan laggar och hänger sig varje gång jag surfar ut på nätet. Jag surfar runt lite, idag går det hyfsat. Hittar in till ett ställe där jag lär mig att aktivitetskontrollen är bra om man vill få en hum om vilka program som triggar igång fläktar och gör att datorn segar. Upptäcker att Firefox skulle kunna vara boven i dramat. Stänger ner den och går över till Safari. Nästan omedelbart tystnar fläkten. Kan det verkligen vara så enkelt och är det en kunskap som går att överföra till journalsystem och mobiltelefoner? Skulle inte tro det, jag får nog börja morgondagen med att jaga de där teknikerna.

 


 

Kommentarer
Postat av: Znogge

Teknikens under bjuder ibland på överraskningar. Jag har varit med om mycket märkliga saker... Lycka till!

2013-02-26 @ 21:58:05
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Åsa!

Visst är det tråkigt när grejerna inte funkar, och inte verkar det vara någon idé att laga heller. Köp nytt, köp nytt, slit och släng :( Lättare sagt än gjort när det är en djungel där ute!

2013-03-01 @ 19:09:02
URL: http://bitihopdax.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0