Stopptid


1959 skrev Pete Seeger musiken till en text hämtad från Predikaren i Bibeln. "To everything turn, turn, turn. There is a season turn, turn, turn. And a time to every purpose, under Heaven." I dag hade den dagen kommit i mitt liv då det var dags att stoppade ett par sockor. Så vitt jag minns har jag aldrig gjort det förut men någon gång ska vara den första om man så har passerat femtiostrecket med råge. Stoppnål och stoppsvamp användes och jag hade en tämligen klar bild av hur det hela skulle gå till. Helt lätt var det inte och fint blev det inte heller men hela vart sockorna och dottern (sockornas ägare) blev nöjd.

 


 

 

Kommentarer
Postat av: Znogge

Det var verkligen länge sedan jag hörde talas om att stoppa strumpor!

2012-07-24 @ 20:08:35
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Paula i pörtet

Nostalgi på hög nivå! Jag har i min ägo en stoppsvamp (kände inte till namnet dock) och i mina dagar har jag stoppat otaliga mängder med sockor! Jag är ingen duktig handarbeterska, men eftersom mamma stickade sockor så länge hon levde så var jag ju tvungen att se till att de användes flitigt!
Kantarellerna är tidiga i år pga det myckna regnandet, jag tycker de dyker upp på helt nya ställen. Det är väl mycelet under jord som bestämmer var de ploppar upp.
Jag plockar bara en halvliter blåbär åt gången, men istället nästan dagligen. Det räcker precis till frukost ett par dagar.
Sommarkramen

2012-07-28 @ 18:41:43
URL: http://paulaz.se
Postat av: Åsa!

Att stoppa o laga sina kläder måste höra till ovanligheterna idag! Jag har stoppat några raggsockor för många år sedan, det blev inte heller särdeles vackert, men funktionellt :)

2012-07-30 @ 14:19:20
URL: http://bitihopdax.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0