Sport


Du som följt min blogg vet att jag inte är särskilt idrottsintresserad.  Jag inser nyttan av att röra på sig men tycker att den organiserade idrotten står för mycket allvar, mycket pengar och lite glädje samt en utslagning redan tidigt. Om man som 13-åring vill börja träna t.ex. badminton i någon klubb är det redan fullt. Man kan spela på egen hand men ska man vara med i en badmintonskola är det kört. Efter 10 ska man satsa och det finns dålig med resurser för de som bara vill lira lite för skojs skull. Då får man vänta tills man blir äldre och starta ett korplag.

Galet tycker jag också att det är med fotbollsträning mitt i vintern. Jag gick förbi vår idrottsplats en kväll det var -10 men ”the show must go on” så träningen pågick för fullt.  På något sätt känns det som om idrotten skulle vara som grönsakerna, säsongsbetonad.  Ät äpplen på hösten, rotsaker på vintern och frossa i tomater och bär på sommaren. Varför inte skidor och skridskor nu och låta fotbollen vänta.

 

 


 

 

 


Kommentarer
Postat av: nilla|utanpunkt

Instämmer fullständigt!

2011-02-26 @ 00:17:30
URL: http://utanpunkt.blogspot.com/
Postat av: Åsa!

Jag kan inte annat än hålla med dig, idrotten är alldeles för allvarlig.

Visst ska den vara allvarlig och satsande för de som vill, men det måste finnas ett alternativ. Vi vuxna måste förmedla till barn och ungdomar att det är okej att inte vilja satsa, att lira lite för att det är skönt att röra på sig och ingå i en gemenskap. Att den träningen är precis lika mycket värd. Då tror jag vi hade haft fler barn och ungdomar som fortsatte med sin idrott upp i vuxen ålder.

2011-02-26 @ 08:49:20
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Znogge

Jag tycker du har en sund syn på idrotten!

2011-02-26 @ 09:36:17
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: paula i pörtet

Ja burr så kallt det ser ut! Det tokiga med fotbollen som är en världsidrott är ju att alla länder inte har vinter utan kan träna och tävla året om! Men för tillfället har jag ingen fotboll i tankarna, det är skidor på längden och tvären för mig som älskar att se stridens hetta i ett VM!

Kramen

2011-02-26 @ 13:36:36
URL: http://paulaz.se
Postat av: Nässelblom & choklad

En av mina döttrar spelar fotboll. De har kört utomhus en kväll i veckan hela vintern utom vid två tillfällen då det var för kallt. En kväll tränar de inomhus. Hon spelar i en jättetrevlig klubb där man har en vettig inställning. Men vissa lag de möter i olika cuper är hårt drillade, lagen toppas och stämningen känns rätt tuff. Trist - så ska det väl inte vara för 10-åringar...

2011-02-27 @ 17:02:58
URL: http://www.nasselblomchoklad.blogspot.com
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Jag undrar var alla spolade skridskobanor utomhus tog vägen som lockade till spontanidrott. Nu får barnen boka tid i ishallen och och begränsa den till ett par timmar. De bästa får vara med i hockeylaget och de andra får vara med och träna. Alla är åldersindelade.



2011-02-28 @ 23:15:21
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0