Vad händer i hjärnan?


Vart jag än vänder mig ser jag människor som talar i mobiltelefoner, skickar meddelanden med sina mobiltelefoner eller hämtar information med hjälp av sina mobiltelefoner. Man kan kanske inte kalla det mobiltelefoner nu när man kan göra så oändligt mycket mer än att bara ringa med dem. Kanske är det rent utav så att de är bäst på andra saker än just det att telefonera med. Det är så bra säger min son, jag som inte har någon koll kan gå in och titta på mitt saldo på väg till tunnelbanan för att se om jag har råd att köpa det där tuggummit. Men jag har inte sett det som något problem att vara tvungen att vara en smula förutseende, att ha en viss framförhållning i min vardag.  Eftersom det inte funnits några Iphoner under min uppväxt har jag liksom inte det behovet., jag ordnar det på annat sätt.  Undrar om den del av hjärnan som har hand om framförhållningen och planeringen förtvinar nu när man inte behöver ta den i anspråk.  Att vi kommer att bli sämre och sämre på det nu när vi har teknik som kan sköta det åt oss. Så som vi blivit sämre på att lära utantill i takt med att läskunnigheten ökat och vi inte längre behöver memorera nyheter mm för att sprida dem vidare utan lugnt kan förlita oss på morgontidningen eller kanske en uppläsning i Iphonen.

Musik, ett annat sätt att kommunicera.


 


Kommentarer
Postat av: Maj Korner

Tänkvärt!

2011-04-09 @ 22:32:34
URL: http://majkorner.blogspot.com/
Postat av: Znogge

Hur klarade vi oss förr tänker jag ibland...

2011-04-10 @ 11:12:36
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: paula i pörtet

Foto på nya trombonen? Jag har inte riktigt förstått meningen med den, men jag har förstått att den gör dig lycklig, och det är säkert huvudsaken! Ska du lära dig att spela, kan du kanske redan spela, eller ska du ha den som kuttersmycke, hihi

Vet du, jag med min enklast enkla mobil som varken kan ta bilder eller ta emot mms, än mindre lägga till appar, hur ska jag klara mig? Jag tror jag överlever den tid jag har kvar, jag kan alltid skylla på att jag är en excentrisk finnkäring om nu någon skulle undra varför jag avstår ifrån all världens tingester....dessutom stör dom min inre kontemplation...

Kramen

2011-04-11 @ 15:21:14
URL: http://paulaz.se
Postat av: Åsa!

Nog är det värt att fundera över alltid. Jag för något så antikt som kassabok!!! Ja, du läste rätt, kassabok över hur mycket pengar jag har på mitt privatkonto. Det är troligen varningsflagg på sånt idag :)

2011-04-12 @ 17:42:54
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: paula i pörtet

Tack för förklaringen om trombonen, jag är lite halvfrälst på bleckblåsinstrument, min far var trumpetare. Alltså är jag uppväxt med marchmusik, han var kapellmästare för brandkårens musikkår i Helsingfors och jag beundrade förstås min stiliga uniformsklädda pappa som jag sällan träffade eftersom min mor och far var skilda sedan jag var liten.

Mamma hade många skivor med trumpetsolon, nu har jag tyvärr glömt vad dom hette.

Jag hoppas du kommer att gilla din nya vän!

2011-04-14 @ 19:00:49
URL: http://paulaz.se
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Öppet förmedlar vi våra tankar i mobiltelefonerna. I början upplevde man att folk talade för sig själv innan man kom på att de hade små lurar i öronen men man vänjer sig med allt. Visst är dt märkligt att vi betalar för en manick som går att tala i och som sänder signaler till en annan teknikmanick som det går att lyssna i. För inte så längesedan träffades man och pratade med varandra, alldeles gratis. Förutsättningarna har förändrats.



Kram

Nicoline

2011-04-19 @ 21:16:27
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0