Galoscher


Jag går bakom en man som ser proper och viktig ut på något sätt. Han är prydligt klädd i mörk överrock och mörka byxor. I sin högra hand bär han en portfölj och han går i raskt takt mot tunnelbanan i snömodden. Själva mannen noterar jag så där liksom i förbigående men det som jag egentligen lägger märke till är att han har något orange på fötterna. När jag kommer närmare ser jag att det är ett par väldigt orangegula galoscher. Trodde inte att det gick att få tag på galoscher längre. Undrar om mina barn ens vet vad galoscher är. Jag blir lite glad av de där orangea skodonen. Och börjar fundera på andra praktiska saker som vi tycks tappat bort som till exempel svettlappar. Undrar just om det finns någon som använder det idag. Men egentligen är ju det också en sån där finurlig och relativt enkel lösning. Undrar just varför de försvunnit. Galoscherna verkar i alla fall vara på väg tillbaka. Och lite kul vat det med färgen. Min man har ett par trist och ordentligt svarta. Man får antagligen inte ha orangea galoscher till uniformen.

 



Kommentarer
Postat av: nilla|utanpunkt

Visst är det så, galoscher är ju jättesmarta - ha ett par snygga dojor under men skydda dem mot slask och väta. Oftast är de ju dessvärre fula. Och saker som är BÅDE fula och praktiska har svårt att bli någon hit (mammelucker dyker upp i bakhuvud, något min mor hade när jag var barn...jag tror jag måste ha lovat mig någon gång att hellre frysa rumpan av mig än att bära dylika). Orange låter som om någon ung designer (tillräckligt ung för att ha missat de traumatiska barndomsminnena!) fått för sig att skruva denna fotbeklädnad ett par varv. Vi ser fram emot fler hippa galoscher!!

2010-02-27 @ 18:04:48
URL: http://utanpunkt.blogspot.com/
Postat av: Mumin

Å galoscher....det var längesen.....dem senaste galoscherna jag såg var min pappas på 60 talet. Härligt inlägg!! kram Mumin

2010-02-27 @ 22:16:40
Postat av: Åsa!

Tänk om mina barn börjar gå med galoscher utanpå Converseskorna, ha, ha!

2010-02-28 @ 08:53:38
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Min mormor använde det ofta och pappa med. Men vi sade alltid botiner! Ja, det var ett tag sedan...

2010-02-28 @ 14:53:01
Postat av: Znogge

Såg att mitt namn föll bort igen!

2010-03-02 @ 19:02:58
Postat av: Cornelia

Morfar hade galoscher, mormor hade pampuscher. Och morfar hade hatt och väst och rova. Mormor hade också hatt, alltid ny vårhatt till nya vårdräkten, och vita sommarhandskar. Vilka minnen!

2010-03-03 @ 19:34:59
URL: http://corneliamenew.blogspot.com
Postat av: Fia

Min morfar hade galoscher!

2010-03-04 @ 23:01:29
URL: http://neverkeso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0