Om tid


Jag funderar på begreppet tid. Det är jag inte den första som gör.
Redan Augustinus lär ha sagt ca år 400 "Vad är då tiden? Om ingen frågar mig om det, då vet jag, om någon frågar mig och jag vill förklara det för honom, då vet jag det inte."
Det är knepigt det här med tid.
Träffade idag en person som flyttat från den stora staden till en mycket mindre stad söderut.
Hon går på skola där. Det är mycket lugnare säger hon.
"Först fikar vi lite, sen jobbar vi ett tag. Sedan är det fika igen och så lunch och sen jobbar vi lite igen".
Det låter som en behaglig tillvaro där man har möjlighet att se varandra och varandras behov.
Här, i den stora staden, snor vi runt för att spara tid.
Spara tid?
Lägger man den tid man har över på en hylla för att ta fram när det är bråttom, eller finns det andra sätt?

image162



Kommentarer
Postat av: nässelblom & choklad

Hur många gånger har jag inte frågat mig var jag ska bo. På landet trivs jag bäst av allt, men för alltid? Njaa.......vet inte. Jag trivs ju bra så här med både staden och landet. Men visst är det stressigt i vår tid. Vad gör vi egentligen av tiden???

2007-10-28 @ 21:27:28
URL: http://nasselblomchoklad.blogspot.com
Postat av: Elisabeth

Du tänker så vackert... och så att man själv stannar upp och måste tänka till om det du skriver!

Tiden... som rinner iväg, kan tid rinna? Tiden... som hinner ifatt en, kan tid jaga?
Ja, jag vet inte riktigt hur tänket irrade iväg nu..

..men ha en varm och mysig måndagskväll, min kära kloka vän!

Många kramar..

2007-10-29 @ 16:02:23
URL: http://himlastigen.blogspot.com
Postat av: thord wiman

Hej Kersti...
Fint skriver du om den förunderliga "tiden" detta abstrakta och elastiska begrepp som så svårligen låter sig uttolkas - mera ska jag fundera på "tiden" men minns en dikt - poesi är allt bra att ha till hands när egna ord och tankar inte räcker, inte når längre än näsan - strandat på tidens skär...

"...Aldrig hann koltrastens sång
utbilda sitt mönster inom oss -
paradisrösten från skogen
aldrig hann trädet breda ut sig till
mening inom oss
aldrig hann dagen sakta inom oss
vidgas och smalna till en övergång
föda sig själv ur sig själv.
Vi hade aldrig tid -
men dunkelt vi förstod när fågeln sjöng
att något gick förbi
av oersättligt liv
av dyrbart sammanhang..."
Ingrid Nyström
Aldrig hann koltrastens sång, 1948

2007-10-29 @ 18:57:16
Postat av: Görel

Ja, man kan verkligen undra var tiden tar vägen, jag tycker inte att den står på min sida. Men det är naturligtvis jag som inte förvaltar den på rätt sätt och gör de rätta prioriteringarna.

2007-10-29 @ 21:16:44
URL: http://granivor.blogspot.com
Postat av: Anonym

Tidlöshet... vi har skapat den mätbara tiden... jag vet inte vad jag tänker - men stundtals upplever jag ingen tid alls... då är det stillsamt lungt...Anne-Marie

2007-10-29 @ 21:52:57
Postat av: Kersti svarar

Det verkar som om de flesta av oss undrar vart tiden tar vägen. Kanske finns den här hela tiden, vi är bara så upptagna så att vi inte märker det.
Tack Thord för dikten. I poesin finns mycket visdom att hämta. Jag har hittat tillbaka till den (poesin)efter år av frånvaro. Det känns lite som att komma hem.
Tidlöshet känns både tilltalande och skrämmande på samma gång.

2007-10-29 @ 23:32:13
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Paula

Den hyllan borde i så fall vara överfylld hos mig! Men den har nog kommit bort...i förskingringens tid
Idag testade jag kameran i grådask och duggregn utan blixt, har inte sett efter om det blev nåt ännu, man kan ju inte alltid försköna verkligheten..
Ha en fin kväll!

2007-10-31 @ 17:09:47
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0