Skottland II


Ganska lång tid tog det att ta sig från hemma här till borta där.
Skottska Högländerna och en liten stad nära den norra Atlantkusten var mitt mål.
Jag reste av två anledningar. Den ena var att jag ville vara på plats och fira en av mina bästa och äldsta vänner när hon fyllde år. Den andra anledningen var att utmana en av mina rädslor, rädslan för att resa ensam. Jag har rest ensam förrut men det var länge sedan och till redan kända platser. Nu har jag känt hur rädslan begränsar mig och för att råda bot på det bestämde jag mig, efter mycket velande för att resa.
Jag reste med flyg, tåg och buss.
Det var en mycket lyckad och lärorik resa. Födelsedagen var fantastisk. Min vän och jag fick flera tillfällen till långa promenader på stranden, lågmälda samtal och härlig samvaro. Jag fick dessutom tillfälle att träffa många nya trevliga människor.
Jag lärde mig flera saker om mig själv. Som att jag verkligen inte tycker om att flyga. Det är inte så att jag är rädd för det utan jag ogillar känslan av att fösas omkring i flock från det att man checkar in sitt bagage tills dess att man hämtar ut det igen. Man är i ett totalt vakuum på något sätt. En artificiell verklighet som man inte kan kliva ur innan man nått sin slutdestination. Då trivs jag betydligt bättre med tåg och buss. Dels hänger själen med på resan på ett annat sätt än när man flyger. Dels kan man alltid kliva av på nästa station, se sig omkring och sedan ta nästa tåg eller buss. Det gjorde jag inte den här gången men känslan av att möjligheten finns, den känsla av frihet som ligger i det tycker jag om.


Från bussfönstret på väg norrut.


Stranden vid lågvatten


Här står vattnet ännu lägre, syns knappt.


Man kan skymta atlantens vågor


Säckpipsspelande ungdomar i Glasgow


Gallery of Modern Art,  Glasgow


Från tåget på väg från Glasgow till flygplatsen

Kommentarer
Postat av: Ninni

Härliga bilder från Skottland! Det är bra att utmana sig själv ibland...det stärker självförtroendet.

Visst önskar man att man kunde resa med tåg, buss eller båt överallt(inom rimlig tid).Flygresor är ju snabba, men inte alls speciellt roliga. Våra resor hem till Sverige är på tok för långa - 12 timmar till Tyskland och sen några timmar till hem till Sverige. Jag hoppas att jag aldrig behöver bo så här långt bort nån mer gång...

2008-07-01 @ 04:04:53
URL: http://piona.blogspot.com
Postat av: Åsa!

Vilka underbara bilder! Har hört mycket positivt om Skottland som resmål, och på dina bilder verkar det ju stämma in!

2008-07-01 @ 07:56:11
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Ninni

Ja att åka själv är en utmaning!



Jag däremot älskar att flyga...det går fort och det är härligt!

Kramen

2008-07-01 @ 13:20:00
Postat av: Znogge

Så vackra bilder! Själv har jag aldrig besökt Skottland men min syster var där på ett bröllop och var mycket nöjd. Efter att ha sett dina foton nu känns det som ett intressant alternativ.



Visst är det en utmaning att resa ensam! Jag tyckte det var pirrigt nog att åka med yngsta fröken och lämna resten hemma! Men man kan å andra sidan inte leva i en konstant trygghete heller.



Kram!

2008-07-01 @ 16:02:26
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Mumin

Å vad härligt där såg ut!! Skottland har jag aldrig varit i men skulle gärna vilja åka dit. Du är duktig du som klarade det själv....bra gjort! Kram Mumin

2008-07-01 @ 17:16:12
Postat av: Anonym

Vilka härliga bilder

Jag skulle gärna åka dit kram Tingeling

2008-07-01 @ 21:32:35
Postat av: Paula

Hej! Tack för din upplyftande underbara tänkvärda blogg! Den ger mig så mycket! Önskar jag kunde skriva ner mina tankar som du, men vi har inte alla samma talang..

Skottland, ett av de ljuvaste orden jag vet! Dit går vår drömresa den dagen ekonomin tillåter...tror jag måste ha bott där i ett tidigare liv...när jag ser bilder därifrån ser allt så välbekant ut.

Måste berätta, jag har läst två böcker av Barbara Kingsolver, romaner visserligen, men ganska annorlunda sådana, dels "giftträdets bibel" och dels "Sommarens rikedom". Jag har inte gett toppbetyg, men det är ändå böcker jag är glad att jag läst.

Har förresten ditt boktips Skugga Baldur i bokhyllan nu, o väntar på att läsas!

Jag har njutit av tiden utan dator, för oavsett att den är ett nöje, så har den också en tendens att ta över...smygande går tiden utan att man märker det..

Kramar från nya pörtet!

2008-07-02 @ 14:14:49
URL: http://paulaz.se
Postat av: johanna

Så vackert. Synd att vi inte hann ses. Havet är speciellt. Har varit ute vid kusten hela dag, i ösregnet och kokat soppa på en stenhäll och ätit gurkmackor, som något ur en Enid Blyton Fem bok. Regn kan vara befriande på något vis, när man ger upp försöken att hålla sig torr och omfamnar det dyngsura. Skottland är så enastående vacker den här tiden av året, no matter the weather.

2008-07-03 @ 21:30:22
URL: http://www.hypergrafi.blogspot.com
Postat av: Görel

Vilken fin resa du verkar ha haft! Jag har varit till Skottland en gång, till Edinburgh på körresa för ett par år sedan, min äldsta dotter följde med. Så vacker. Jag skulle vilja åka nån gång på hösten när ljungen blommar på bergsluttningarna.

2008-07-03 @ 23:41:05
URL: http://granivor.blogspot.com
Postat av: Elisabeth

Ditt inlägg om resan till Skottland kändes som en liten livlina för mig nu! Jag har alltid drömt om att kunna åka till Skottland en dag... och nu fick jag, genom dina bilder, se lite av min längtan!



Tack min vän, både för det, och för annat...



Varm varm kram..

2008-07-05 @ 08:46:13
URL: http://himlastigen.blogspot.com
Postat av: Anki

Ja, ganska precis ett år sedan vi var till Skottland. Har nyligen kommit hem från några dagars vistelse i Berlin. Praktiskt med resmålen vi kan nå via Skavsta! Jag har också funderat på att åka ensam någon gång, men tror inte att jag vågar.

Kramar!

2008-07-05 @ 11:24:42
URL: http://ankitankar.blogspot.com
Postat av: Marianne

Fantastiska foton! Jag gillar speciellt den där med stenar på stranden, den är underbar!



Duktigt gjort att utmana sig själv på det sättet. Det lönade sig!

2008-07-08 @ 21:04:49
URL: http://nyaaventyr.blogspot.com/
Postat av: Ninna

Fina bilder. En sommar som ung tågluffade jag i bl.a. Skottland. Jag minns att vi bodde i tält i Aberdeen och hälsade på en brevvän i Inverness.

2008-10-17 @ 22:44:41
URL: http://persiljeland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0