Kompatibel


Ibland undrar jag hur det överhuvudtaget är möjligt att ta sig fram i den här världen. Då menar jag inte att förflytta sig från a till b utan att klarar av alla de medborgerliga plikter man som samhällsinvånare har. Det som idag fick mig att återigen fundera över det var den, med jämna mellanrum återkommande fastighetsdeklarationen. 
”Du har fått ett förslag på nytt taxeringsvärde. Kolla! Rätta om du behöver” så står det i beskrivningen som medföljer deklarationen. Rättelser görs enklast på internet står det också. Ok tänkte jag, dags att växa upp och äntligen fixa till den där e-legitimationen. Eftersom det dessutom var sista dagen för ändring i deklarationen fanns liksom inga andra alternativ än att göra det på nätet. Full av tillförsikt skred jag till verket. Trots att jag följde instruktionen på Nordeas hemsida till punkt och pricka fick jag det inte att fungera varför det blev nödvändigt med ett telefonsamtal till supporten. Där kunde (efter en mycket lång väntetid)en mycket vänlig man upplysa om en del högst väsentliga faktorer som inte framgick av texten på hemsidan. Som att e-legitimation bara fungerar med en äldre version av den webbläsare jag använder.  Nu följde en stunds nedladdande och omstartande av datorn. Nya försök och till slut kunde jag äntligen logga in på skatteverkets hemsida, göra mina ändringar och så var det bara att skriva under. Två timmar senare efter ett antal telefonsamtal till skatteverkets support fick jag lov att ge upp. Det tog 5 minuter att fixa det hela på mannen PC. Vi är nog helt enkelt inte kompatibla, skatteverket, jag och min Mac.

 


 


Kommentarer
Postat av: Znogge

Oj då, det här har jag nog glömt...

2011-11-02 @ 15:19:29
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Åsa!

Det där är så frustrerande, något man tänkt sig ska ta fem minuter tar istället flera timmar!

2011-11-04 @ 19:54:59
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: paula i pörtet

Jag bara ryser, o konstaterar att jag ingen e-legitimation har! Och vet du, det beror på att jag inte har ett bankkonto! Hur kan man leva utan ett konto? I synnerhet när man är en gammal bankkamrer? Jo tack det går utmärkt, min pension går in på makens pg-konto och sen försvinner den lilla sudden direkt till månadens alla räkningar...så kul har vi det. Nu har maken förärat mig med ett bankkort också, till Skandiabanken där han har sina likvida medel. Tror du jag nånsin använt det...

Kramen

2011-11-05 @ 11:29:55
URL: http://paulaz.se
Postat av: Nässelblom & choklad

Åh, vad skolan tjatar om att vi måste ha e-legitimation. Men jag har hört att det är problem med att få det att fungera. Så jag har inte prioriterat det. din beskrivning låter som jag befarar att det skulle vara. Ha en fin helg! /Eva

2011-11-12 @ 20:01:20
URL: http://www.nasselblomchoklad.blogspot.com
Postat av: Madonnan

Trist när tekniken inte fungerar... Har hört flera med Mac som inte lyckas med e-leg. Själv har jag ännu inte skaffat något...



Kram på dig, ha en fin lördag!

2011-12-03 @ 11:30:43
URL: http://madonnans.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0