Fotografera fåglar

Det där med fåglar. De flyger precis som de vill och fastnar inte på bild. Jag har övergått från ormvråksspaning till fiskmås men det är inte alls lättare. Fiskmåsen kommer förbi med viss oregelbundenhet och äter av körsbären. Där är den igen, säger mannen så fort jag vänt ryggen till.  Fotografering handlar om tålamod tänker jag och tar liggunderlaget och parkerar mig på rygg med kameran i högsta hugg under trädet.  Ingen mås men myggorna dyker upp och är väldigt närgångna. I trädet sitter en trast och sjunger allt vad han orkar men syns inte alls, man bara hör att han är där någonstans mitt ibland körsbären.  När måsen väl kommer (dagen efter) är det ett helt annat körsbärsträd mycket längre bort han siktar in sig på. Nej fåglar är nog inte min grej så jag kryper istället in i nybygget och tar ett kort på koltrastboet. Koltrasten med ungar lämnade boet dagen före midsommar så det är tomt och stillsamt här inne. Att fotografera tomma fågelbon är inte alls lika tålamodsprövande som att fotografera fåglar även om myggorna finns här också.


 


Kommentarer
Postat av: paula i pörtet

Jag kan rabbla upp många anledningar till att inte fota fåglar, t.ex har jag inte tillräckligt bra kamera, fotografen är inte skicklig nog, tålamod är en dygd jag saknar, de flesta fåglar ser jag bara genom fönsterrutan som antingen är smutsig eller ojämn i strukturen vilket gör att bilderna blir suddiga...ja, o så en anledning till, katterna ser till att fåglarna mest håller till högt uppe i skyn!

Jättefin timmerstomme ser jag här på bild, maken sliter ser jag också...

Kramen i sommarvärmen

2011-07-12 @ 17:30:47
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0