Namn


Vi rör oss i landskapet och sätter våra egna inre namn på platser där.  En del av namnen delas av många och är en slags gemensam kunskap. Andra namn vet bara några få om eller så är de helt privata.  Så kan det komma sig att vi inte alltid omedelbart förstår när någon nämner en plats med det privata namnet trots att det är ett ställe vi också är väl förtrogna med. Jag har tänkt på det ibland på torpet där jag och min familj har namn på platser i skogen där vi ofta går. För de som bor på gården heter samma plats något annat, något vi inte vet. En del namn har en historia, det kan ha hänt något där som gett platsen sitt namn. Att inte veta namnet blir då att vara utanför historien.
Det tog en stund och en lång förklaring innan jag förstod var parken med elefanterna finns. Och det trots att det är väldigt nära och att jag passerar där ofta. Jag hade inte sett elefanterna som ett riktmärke, jag hade i ärlighetens namn inte ens tänkt på att de fanns. För mig var det parken med fotspår i sanden, eftersom jag en gång tog ett kort på mitt fotavtryck i sandlådan där. Det är så olika vad man lägger märke till och på vad man baserar sina inre kartor. Men nu har jag sett elefanterna.



Kommentarer
Postat av: Maya

Bra Mamma! Glöm aldrig elefanterna, de har också en plats i den parken. Tyvärr har dina fotsteg ingen egentligen plats i parken så försök inte beskriva parken genom att säga: "parken med fotspår".



Men för dig kan det vara parken med fotspår. För det som händer inom oss är det enda personliga vi har. Tankarna är till för dig, men..

Tänk över detta:

"Skriften är en gåva.

Skriften är ett hot mot dig själv.

Skriften är allt"

Kram

2010-11-25 @ 23:57:16
Postat av: Ingegerd

Jag minns de bofasta invid vårt tidigare ägda torp. De hade sina personliga namn på olika platser i närheten, som vi också fick ta del av. Det är viktigt med egna benämningar.,men sedan kan man bli ställd då man ska beskriva det för någon annan.

2010-11-27 @ 22:17:15
URL: http://vitplister.blogg.se/?tmp=27221253
Postat av: Åsa!

Visst är det så att vi har våra egna benämningar på platser, ibland kan det bli väldigt tokigt när samma namn betyder olika platser!



Hoppas du har haft en fin första advent Kersti!

2010-11-28 @ 21:30:43
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Znogge

Visst stämmer det att platser kan stå för och betyda helt olika saker. Spännande tycker jag...



Kram

2010-12-01 @ 07:19:20
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Ninni/fotografia

Det stämmer ju...Inom familjen har ju vi en hel del egna benämningar på platser där vi brukar vistas.

Och det är namn som jag inte tror att någon annan skulle förstå ett dugg av :)

Vilket fint foto Kerstin!

2010-12-01 @ 20:07:44
URL: http://piona.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0