Inre bilder


En av anledningarna till att jag föredrar att läsa en berättelse framför att se den på film är att jag vill göra mina egna bilder. Det finns ett behov hos mig att använda fantasin och själv skapa de landskap som orden målar upp. Jag tänker på det när jag nu nästan varje dag passerar det stora arenabygget vid Globen.  Landskapet där överensstämmer så väl med mina inre bilder av Mordor i Sagan om Ringen. Det är kusligt att se hur allt rivits ner och malts sönder. Inte ett träd finns kvar, inte att spår av dammen och parken utanför hotellet utan bara en gigantisk grop och massor av sprängsten. Lastbilar och grävskopor ser nästan ut som miniatyrer där de pilar fram och tillbaka. Men trots det kusliga lätt surrealistiska finns en slags skönhet i förödelsen, i färgerna och strålkastarljusen som gör att jag dras dit som en insekt till en ljuslåga.  Varje dag hivar jag upp min kamera för att försöka fånga bilden som precis ska beskriva det jag känner. Kanske att jag lyckas innan arenan är klar.






Kommentarer
Postat av: nilla|utanpunkt

Håller med, och ändå, ibland blir jag bara knäsvag över andras bilder. Hur DE såg en tanke. Eller hur de skildrat platser jag aldrig nått. Och jag kan banne mig inte tänka mig en bok om trädgård utan bilder i (trots att det finns flera).

Både din text och bild är suveräna, för övrigt. Vad är detta, denna proffsiga bildskapare som klivit ut ur dig - eller är det så att hon alltid funnits där, men fått ta plats nu!? Hon gör skäl för utrymmet!

2010-12-01 @ 21:52:20
URL: http://utanpunkt.blogspot.com
Postat av: Åsa!

Jag har något inre motstånd när saker rivs ner för att det ska byggas nytt. Det går ju aldrig att återställa det som varit. Men, sedan blir det ju oftast väldig bra det nya, så det är nog tur att jag inte är aktiv inom den branschen :D

2010-12-02 @ 12:39:12
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Ingegerd

Ja, jag tittar helst åt andra hållet då jag åker förbi med bussen på det där stället. Stackars jord! Bara asfalt och betong hälls ut över markytórna.

2010-12-02 @ 14:43:17
URL: http://vitplister.blogg.se/?tmp=02142713
Postat av: Znogge

Var sak har sin tid men jag kan bli beklämd när en hel skog fälls för att bygga nya bostäder. Det känns liksom som en skövling utan tanke...

2010-12-03 @ 06:24:55
URL: http://znogge.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0