Miljön och vi


Förra sommaren gick i maten tecken. Jag läste om matfusk och e-nummer och började intressera mig lite mer för vad jag stoppar i mig, hittade närodlare och började handla på bonden marknad.  Den här sommaren har det varit mer miljö. Besöket i Skottland var spännande och lärorikt . Min vän där är engagerad i Transition Townrörelsen i den stad där hon bor. I Sverige heter rörelsen Omställning Sverige, man kan titta in på deras hemsida där finns en hel del spännande att ta del av. Min vän och hennes volonrtärer arbetar bland annat med att få Skottarna att kompostera mera, att få dem att omvandla sina matrester till ny fin jord. De talar lyriskt om de flitiga maskarna som hjälper till med det, nästan som om de vore husdjur. Kompostera är en av de små sakerna vi ganska enkelt kan göra för miljön. Det är annars så lätt bli handlingsförlamad och inte göra något alls när det gäller miljöfrågor. Det hela är så stort, hotfullt och svårt. Då är det lätt att strutsmentaliteten tar överhand och man sticker huvudet i sanden. Men gör inte det. Min övertygelse är att alla kan göra något och att något är bättre än inget. Om vi börjar fundera över om vi verkligen behöver den där nya saken, handla mer på secondhand, börja sopsortera, kompostera, samåka, odla grönsaker, byta prylar med grannen, laga saker istället för att slänga ja då har vi kommit en bit på väg.  Du vet många droppar små. Tillsammans kan vi åstadkomma mycket mer än vi tror.

 

Ingen kompostmask, kanske en latmask.


Kommentarer
Postat av: Fia

Om tillräckligt många börjar förändra sina vanor kan vi åstadkomma stora saker!

2010-08-20 @ 20:18:22
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Znogge

Självklrt är allt bättre än inget!Någonstans måste man liksom börja...



Kram

2010-08-20 @ 22:09:20
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Ninni

Usch vilken otäck bild..rös till, jag avskyr verkligen mask!



Finns säkert massor man kan göra, jag gör en del men förmodligen inte nog mycket.



Jag har kompost men inte matkompost..just för att jag har såå svårt för maskar&larver.



Tidningar, panta naturligtvis!!



Ha en sköön helg, kramen

2010-08-21 @ 11:47:01
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Ninni

Ha det så trevligt ikväll..lät mysigt:)

2010-08-21 @ 15:25:41
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Ingegerd

Det var ett bra upprop! Att vi i det lilla, dagliga kan göra något bra för miljön. Här i området har många kompost. Det är ju bekvämt också, mindre sopor att bära i väg. Maskarna är proffs på att tillverka jord, på kvällarna då mörkret börjar falla kommer de upp ur gräset, men så fort de träffas av en ljusstråle dyker de supersnabbt ned i sitt hål.Inga latmaskar där inte!

Postat av: Åsa!

Jag har haft kompost, både varm och kall, sedan vi blev husägare och jag tycker det är så roligt!

Jag skriver att jag har haft kompost, för så är det, komposten är mitt jobb till 100%. Det blir otroligt fin jord, framförallt från varmkomposten.

2010-08-21 @ 22:18:16
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: EN HÄRLIG PERSON

VILKEN LÄBBIG BILD!!!!!!!!!!

2010-08-24 @ 22:35:45
URL: http://bagatellerna.blogspot.com
Postat av: Kersti

jag har inget emot maskar så länge man inte ska äta dem eller ha dem i sängen. Just den här som slingrar fram på ett rabarberblad tycker jag är fin. Han hade inte själv valt att krypa där, det gjorde jag åt honom. Allt för konsten.

2010-08-25 @ 20:29:18
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Carin

Harlig bild - han ar nog en Lumbricus Terrestris, eller daggmask. Kompost maskarna ar ofta tiger maskar, Eisenia Foetida.

Vad skoj med ett Svenskt upprop till mask kompostering. Har just idag tittat till flera av mina mask odlingar o dom mar alldeles utmarkt o som sagt - jorden blir fortrafflig.



Kram

2010-10-25 @ 23:23:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0