Livet


Att formulera funderingar om döden är inte så helt enkelt. Jag tänker ofta att det är precis så som Tomas Tranströmer skriver i sin dikt Svarta vykort.
"Mitt i livet händer att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta."

Vi har alla vår utmätta tid, i den bemärkelsen är livet rättvist, vi ska alla dö. Det är en realitet, något som vi alla vet men få låtsas om.

När någon nära dör blir man påmind för en stund sedan traskar livet på och vetskapen hamnar i skymundan.
Ändå gör ju döden att livet blir mer levande.

Jag har varit på begravning i försommaren. Hon skulle snart ha fyllt 94 år. Om man har levt nästan 94 år har man levt väldigt länge. Kanske är det därför som sorgen blir som ett stilla vemod snarare än en krampaktig förtvivlan.

När jag sitter där i kyrkbänken och ser på oss som kommit resande dit denna vackra försommardag funderar jag på vad en människas liv egentligen är. Vad är det som blir kvar när alla de jordiska ägodelarna är fördelade och lägenheten uppsagd? Det blir ytterst till en fråga om vem är du, vem är jag vad är skillnaden och vad är en människa?

Så hörs plötsligt röster av barn, de bryter sig igenom som solstrålar genom molntäcket och letar sig in till oss som sörjer. De bär en känsla av hopp, av glädje och jag kan se att just det kan vara meningen. Ett människoliv i glada minnen och hoppfulla tankar.
Det kommer att ta lång tid innan jag raderar hennes telefonnummer ur min telefonbok.  
  

image303



Kommentarer
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Så vackert beskrivet, jag ska ta med mig de tankarna och funderingarna!

2008-05-11 @ 22:22:42
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Znogge

Du skriver verkligen bra om svåra saker! Min svärmor har känt sig trött en tid och när Husse var där i veckan hade hon börjat prata om vita arkivet som låg i kassaskåpet... Ja det är inte lätt att prata om allt!

2008-05-11 @ 22:36:08
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Marianne

Så fint du skriver om det svåra. Jag har ofta tänkt att personen ändå lever kvar, i mitt minne, där finns alla glada, tråkiga, roliga, arga ... alla händelser finns ju ändå kvar.

Jag tror du har rätt i det du säger om att när en så gammal person går bort, jag hade en väninna som dog när hon var 93, då blir det vemodigt snarare än paniken som infinner sig när det gäller en yngre person, någon som skulle ha funnits i kött och blod i ens liv under många år till.

2008-05-12 @ 11:00:20
URL: http://nyaaventyr.blogspot.com/
Postat av: Åsa!

Mitt yrke har gett mig denna insikt... Döden är inget jag är rädd för, men tiden innan kan jag frukta!

2008-05-12 @ 17:18:18
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Alla goda tankar som tänkts under så många år, så konstigt att de bara ska försvinna. Är kanske våra kroppar ett rum där evighetens tankar ska hysas.

2008-05-13 @ 00:19:28
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: Annemarie

Tranströmers ord är så sanna. Jag tror inte livet är någonting alls om inte döden fanns. Hur skulle vi värna, uppskatta om vi inte hade en gräns? Så vackert att få leva så länge. 94 år. Märkligt långt liv. Allt gott. Anne-Marie

2008-05-14 @ 07:20:20
URL: http://www.annemariekorling.blogg.se
Postat av: Paula

Läste idag i tidningen att landets äldsta somnat in natten innan sin 113 födelsedag.
Vill man leva så länge? Det låter oändligt...men man kanske är glad för var morgon man vaknar, även som riktigt gammal
Ha det fint

2008-05-15 @ 12:42:30
URL: http://paulaz.se
Postat av: Anonym

Hittade dig hos Znogge och har följt dig ett tag..
Jag har i mitt jobb suttit vid så många dödsbäddar och verkligen varit med till slutet. Inget i de döendes ansokten har skrämt mig..bara mina egna fantasier och tankar...men hos dem som "passerat" har jag bara sett frid..och det lugnar mig! Tack för en trevlig blogg!

2008-05-17 @ 04:13:16
URL: http://ordalaget.com
Postat av: johanna

Jag tänker mycket på de här processerna kring döden just nu. Alla de här sakerna som behöver göras. Telefonnummer ska raderas. Saker ska tas om hand. Beslut fattas. Och hur oförberedda vi är på alla de här sysslorna och uppgifterna som följer döden hack i häl.

2008-05-23 @ 16:20:10
URL: http://www.hypergrafi.blogspot.com
Postat av: eva

Gillar inte tanken på att inte få vara med längre bland barn och barbarn

2012-06-07 @ 23:35:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0