Blåvitt


Blåvitt kinesiskt porslin visas på Medelhavsmuseet. Vilken otrolig hantverksskicklighet. De som drejade och målade dessa pjäser var inga nybörjare. Vi inbillar oss att utvecklingen går framåt men efter att ha sett det här tror jag att det bara gäller inom vissa områden.
Man kan i och för sig lägga olika aspekter på begreppet utveckling, för vem skulle vilja ha ett porslinsfat från
1300-talet i köksskåpet? Jag är inte helt säker på att det skulle användas. Det finns trots allt en poäng med massfabricerat.
Vi har andra mästare idag än man hade förr. Men vilka är det egentligen som njuter stor respekt för sitt kunnande i vår tid, i vår kultur?  Krukmakarna eller kanske börsmäklarna. Jag tror att det beror på vem man frågar, i vilken krets man rör sig. Det finns så många olika arenor och jag är inte helt säker på att de alltid överlappar varandra, att man har kunskap om det som händer på de andra scenerna.  Detta kan möjligen vara en av mina många förutfattade meningar.
 

image295


Kommentarer
Postat av: Znogge

Många vill nog gärna äga en antikvitet eller något annat värdefullt men hantverket i sig står nog inte så högt i kurs i dag. Inte hos alla i alla fall. Det finns nog annat som värderas högre men jag kan självklart ha fel...
Ha en fortsatt fin kväll!
Kram!

2008-05-03 @ 21:28:19
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Annemarie

Du har rätt. Men det beror på vem som kulturtycker. Anne-Marie

2008-05-04 @ 08:20:19
URL: http://www.annemariekorling.blogg.se
Postat av: Ninni

Den där saken på bilden..jag tror att det är en brevpress..den skull jag vilja ha i min ägo..så vacker.

Ha en skön dag..kram

2008-05-04 @ 13:43:22
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Åsa!

Tänkvärda funderingar kring respekt i vårt samhälle. Jag håller helt med dig, världen är ju så mycket större och samtidigt mindre idag än för 100 år sedan! Många människor har ju också så fullt upp med att framhäva sig själva så de har mycket svårt att se andras kunskap. Helst om kunskapen frångår deras egen världsbild!

2008-05-04 @ 15:01:18
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Mumin53

Hej Kersti! Jag har aldrig varit inne hos dig förut men jag undrar om det är du som var intresserad av bloggträffen den 7 juni i Stockholm? Är du fortfarande det så kan du väl maila mig, jag har en del information att ge dig i så fall. Mailadressen är [email protected] Kram

2008-05-04 @ 21:50:36
URL: http://Mumin53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0