Pedagog


Jag är ingen pedagog säger jag till kvinnan på mottagningen där jag tror att många av gästerna är just pedagoger. Jag är arbetsterapeut säger jag, inte pedagog.
Vad gör du då undrar hon nyfiket och jag berättar och förklarar om mitt arbete med de rörelsehindrade barnen. Efter en stund avbryter hon mig. Men det låter som om du är pedagog säger hon. Är jag, men jag har ju inte ett enda högskolepoäng i pedagogik? Jag har många poäng i annat men inte i det.
När jag kommer hem slår jag upp ordet pedagog i min något ålderstigna bok Ord att förklara. Där står det att en pedagog är en undervisare, uppfostrare, lärare.
Funderar på vad jag egentligen gör när jag arbetar. Kommer fram till att mitt arbete till väldigt stor del handlar om att motivera och inspirera och att på olika sätt försöka ge barnen en möjlighet att lära sig sådant som de behöver kunna för att klara sig i livet. En del handledning av pesonal och föräldrar ingår också.
Så kvinnan på mottagningen hade kanske rätt i att jag är en pedagog. Med den nya insikten tycker jag att det är konstigt att jag inte läst någon pedagogik alls på min utbildning.
Funderar på om jag kanske skulle ha nytta av några högskolepoäng i ämnet.




Kommentarer
Postat av: Znogge

Det gäller att vara pedagogisk inom många yrken och det tycker jag verkar vara en av dina uppgifter!
Kram!

2008-03-14 @ 15:16:56
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Anonym

Du afbetar med barn. Det gör du säkert alldeles ypperligt utifrån din yrkesprofession. Du är säkert väldigt pedagogisk också... men ämnet pedagogik på högskolan är väldigt, väldigt spännande.. så jag skulle läsa om jag vore du. Det är så roligt att plugga. Det tänker man inte på. Anne-Marie

2008-03-14 @ 19:03:50
Postat av: Imagine

Ha en trevlig och skön helg!

/Imagine

2008-03-14 @ 20:51:20
URL: http://photoimagine.wordpress.com
Postat av: Ninni

Helt klart en pedagog!!
Jag är en pedagog, men jag vet inte om jag kommer ihåg så mycket av mina poäng i ämnet, det är ju hundra år sen jag pluggade!

Ha en skön lördag.kram

2008-03-15 @ 10:50:37
URL: http://www.ninni.blogg.se
Postat av: Madonnan

Klart du har pedagogiska talanger som du använder dig av.

Ha en fin lördag.

Kram

2008-03-15 @ 12:41:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0