Etnologi


Tänk så härligt det är att ha drömmar.  Men det är också fantastiskt att få tillfälle att förverkliga dem.

Jag drömde länge om att läsa Etnologi.
Inte för att jag tänkte mig att arbeta med något sånt utan för att det verkade så roligt.

Hösten 1984 fick jag möjlighet att förverkliga min dröm.
En termin tänkte jag läsa. Det blev tre terminer eftersom det var ännu roligare än jag hade föreställt mig.

Alla borde få möjlighet att läsa etnologi. Det ger en fördjupad förståelse för många saker i vårt samhälle. Man ser på sin omgivning med lite andra ögon när man har mer kunskap. Här fick vi kunskap om byggnadsskick, kläder, sagor, matvanor och mycket mycket mera.
Nu mer än tjugo år senare tänker jag fortfarande på det som något av det bästa jag gjort.
Jag fick både en ny kunskap och nya vänner. Vänner som jag fortfarande träffar.


image258

Då låg Instutitionen för folklivsforskning i Villa Lusthusporten
eller Wicanderska villan som den också kallas. 
Huset finns på Djurgården mitt emot Nordiska museet.
Första terminen hölls föreläsningarna i gula salongen på nedervåningen,
sedan flyttade vi till biljarden en trappa upp.
En fantastisk miljö att studera i.
Utanför knuten spatserade både fasaner och rådjur.
Vissa föreläsningar hade vi på Skansen och andra på Nordiska museet.

image257


Kommentarer
Postat av: Annemarie

Underbart. Miljön och ämnet. AnneMarie

2008-03-27 @ 13:26:30
URL: http://www.annemariekorling.blogg.se
Postat av: Paula

Jag läser mycket böcker på biblan om etnologi. Tror inte att jag skulle palla med nån riktig studiekurs, men intresset finns! Tur man har tillgång till enorma mängder böcker, finns dom inte i stan så beställer dom hem, från olika håll i landet, till en kostnad av en tia!

2008-04-03 @ 20:56:14
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0