Utmaning


Jag har fått en utmaning av Znogge. Om man antar utmaningen ska man svara på alla frågor. Det kommer jag nästan att göra. Man ska också välja ut sex personer tala om det för dem i deras bloggar att de är utmanade och be dem läsa min.
Det kommer jag inte att göra utan den som har lust kan föra utmaningen vidare.


Fem saker som finns på din att-göra-lista idag?


1. Jag ska skriva en inhandlingslista. Koppla cykelkärran till cykeln och trampa iväg till  affären för att veckohandla.


2. Jag ska måla färdigt staketet med rostskyddsfärg och kanske om jag orkar börja  måla  svart där det redan är rostskyddsmålat.


3. En långpromenad med hunden står också på listan.


4. Sitta i trädgården och läsa en stund. Jag håller på med en intressant bok som heter  Animal, Vegetable, Miracle. Our year of sesonal eating. Den är skriven av Barbara Kingsolver  och handlar om det år hon och hennes familj bestämde sig för att bara äta närodlad mat efter säsong. Mat som inte transporterats över hela kontinenten eller hela världen för att hamna på  eras tallrikar. Dessutom finns en del skrämmande fakta om matindustrin i Amerika att läsa i den.


5. Fixa middag som antagligen blir grillat Gotlandslamm med färskpotatis.


Vad gjorde du för tio år sedan?

För exakt tio år sedan idag var jag och min familj på väg till Italien för att hälsa på en god vän. Det blev två härliga veckor med fint väder (i Sverige regnade det hela tiden vi var borta). Efter att ha tillbringat de två veckorna i en liten by 20 mil söder om Neapel skulle vi resa vidare till London och hälsa på en annan av våra vänner. På vår väg till flygplatsen i Neapel blev vi bestulna på flygbiljetter och pass. Det ordnade sig så att vi kom till London där vi med tvekan och tack vare våra svenska körkort! blev insläppta. Men de undrade lite varför vi inte åkte hem til Sverige. Men vi tyckte att det kändes trevligare och enklare att vara i London utan pass, där vi hade vänner att bo hos och där det finns en ambassad där vi kunde ordna nya tillfälliga pass på än att bli tvungna att resa upp till Rom för att ordna upp det hela. Vi talar dessutom Engelska men inte Italienska.
Vi reste hem efter några trevliga dagar i London med grisskära pass och där skulle historien kunnat vara slut. Men knappt ett år efteråt fick jag ett meddelande från polisen att jag hade något att hämta på Bergsgatan i Stockholm (det är där passpolisen finns). Döm om min förvåning när jag där kunde hämta ut alla våra fem stulna pass.

Ställen du bott på?

Mina första månader bodde jag i Högdalen som ligger en bit utanför själva Stockholms innerstad. Sedan flyttade jag och mina föräldrar till en villa i Trollbäcken, Tyresö. Mina föräldrar byggde ett nytt hus som vi flyttade in i när jag var femton. Då var ingenting riktigt färdigt. Jag mins hur jag låg och tittade på isoleringen i taket. Inga innergolv fanns det heller. Jag brukar säga att jag är uppfödd på byggdamm.
När jag var arton flyttade jag till den lägenhet jag nu bor i som ligger strax söder om södermalm i Stockholm. Stadsdelen heter Enskede. Genom åren har lägenheten utvidgats från att ha varit en etta är det nu en femma, men så har ju också familjen vuxit så vi är nu fem personer, en hund och en guldhamster.

Fem saker du skulle göra om du var biljonär?

Jag skulle köpa varsin lägenhet till mina tre barn.
Jag skulle lämna en del till välgörenhet.
Resa mer. Äntligen skulle den efterlängtade Amerikaresan bli av. Jag har en massa släkt där som jag gärna skulle vilja hälsa på innan de blir för gamla.
Bygga om badrummet på landet.
Placera på något bra sätt så att jag kan ha och ta av när jag vill.
Kanske att min man skulle kunna gå ner lite i arbetstid så att vi fick mer tid tillsammans.

Personer du vill veta mer om?

Alla ni som kommer in och läser här hos mig är jag nyfiken på.
En del vet jag vilka det är men ni är många (tror jag) som inte lämnar några andra spår än en prick i besöksstatistiken.



Italien, San Nicola Arcella


Kommentarer
Postat av: Annemarie

Hej - den där ska jag också göra. Allt gott Anne-Marie

2008-06-29 @ 21:39:10
URL: http://annemariekorling.blogg.se/
Postat av: Åsa!

Cykelkärra, det var klokt! Jobbigt med kassarna på styret.

2008-06-30 @ 08:39:39
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Znogge

Spännande att läsa, framför allt om er resa! Så märkligt att passen faktiskt kom tillbaka. Det tror jag aldrig skulle hända i dag!



Lycka till med det som ska göras i dag!

Kram!

2008-06-30 @ 10:20:28
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Görel

Roligt att läsa, vilken minnesvärd resa det blev! Och det låter som en jätteintressant bok, den ska jag försöka få tag i.

2008-07-03 @ 23:37:36
URL: http://granivor.blogspot.com
Postat av: Marianne

Vilken praktisk lägenhet som växer varefter man behöver fler rum! Vilken hyresvärd har sådana lägenheter? ; D



Kul att läsa, jag gjorde också den här, fick den från Alabama.

2008-07-08 @ 21:01:47
URL: http://nyaaventyr.blogspot.com/
Postat av: Lena

Jo- passen kommer tillbaka! Min mans efter en "utflykt" i öst _ hittades i Riga- "fösvann" i Rom 94 - kom tillbaka in om ett år. Mitt

"försvann" i London 06- kom tillbaka nagra månader senare via den nitiska Londonpolisen. Jo - jag fick tillbaka hela väskan med allt(alltså även - då - värdelöst pass) - inklusive en 10-pundssedel i blixtlåsfacket, endast kontanter i plånboken var borta! Då hade jag skaffat dels ett "snabbpass" via konsulatet, dels ett nytt gällande flera år...hade altså TRE pass på TVÅ VECKOR!!

Håll i passen!!

Lena

2008-07-16 @ 04:15:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0