Cykling


Jag är i grund och botten en fridsam person. Jag gillar inte konflikter och tycker att man ska försöka komma överrens . Men cyklling, speciellt i stadstrafik tar fram en helt annan sida av mig. Jag agerar så som jag läst att många människor gör när det hamnar bakom ratten på en bil. Jag blir frustrerad, irriterad och rent av förbannad på alla cyklister som tror att trafikregler gäller någon annan och någon annanstans. Värst tror jag att medelålders män i trikåer är. Ja, jag har förutfattade meningar och speciellt vad gäller dem. De far fram som galningar utan minsta hänsyn och verkar ha någon intern tävling som går ut på att bryta mot så många trafikregler som möjligt i högsta möjliga fart. Häromdagen blev jag så arg när det kom en sån trikåklädd man farande att jag fräste åt honom: Kör du bil mot rött också? Han ignorerade mig fullständigt. Jag lyfte blicken till trafiklyset bara för att se att det var grönt. Han körde för fort för att se hur jag rodnade.




Kommentarer
Postat av: Znogge

Något som jag inte förstår är varför trikåklädda cyklister ligger i bredd på landsväg och vägrar flytta sig! Det har aldrig varit tillåtet att cykla i bredd och hindra trafiken men ändå gör så många det! Tänk om bilisterna skulle göra på samma sätt? Nej, trafikmiljön är osäker som den är så det är viktigt för alla att följa regler och visa hänsyn i trafiken. För visst har vi som mål att komma fram;-)

Kram!

2008-06-17 @ 11:08:53
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Sylvia

Jag kände mig mycket säkrare som bilist än som cyklist. Som bilist fanns ändå regler som de allra flesta höll sig till. Cyklister sätter sig över alla regler. Jag kände mig faktiskt rädd trots att jag hade cykelbana att hålla till på på väg till jobbet. Omkörning höger, vänster, möte höger, vänster ofta samtidigt. Ringklockor tycks vara mesigt att använda. Det var ingen som hörde min ringklocka förresten - de flest kör ju omkring med lurar med musik elelr annat i öronen. Oh vad skönt att få gnälla av mig lite om cyklister - men jag blir negativt påverkad av de som far fram som om de var de enda på vägen.

2008-06-17 @ 14:32:56
URL: http://pantersylvia.blogg.se/
Postat av: Lena

Oh -jag som tycker det är så härligt att cykla! I stan -till jobbet från Vasastan till city- på lunchen en tur runt Skeppsholmen -eller ner till Skeppsbron via Slussen. På helgen -cykeln på pendeln- till Södertälje, Västerhaninge, Nynäshamn -och så ut på landet! På semester- hyra cykel -på Irland eller i Danmark eller... Eller en kvällstur på "snabbcykel", den 24-växlade -ut på parkvägar utan bilar. Rödljus, ringklockor, snabba cykelbud - och alla dess bilister -och bussar, och gående -cykel är BÄST!

Lena

2008-06-18 @ 21:43:22
Postat av: falk

Sån tur då att cyklister är så enormt ofarliga i trafiken. Budskapet nu för tiden är ju typ: "Man kan knappt gå ut genom porten längre utan att bli nermejad av en av alla dessa tusentals livsfarliga cyklister som kör i racefart kors och tvärs på trottoarerna." Verkligheten är en annan. Årligen sker t ex bara drygt hundra sammanstötningar mellan fotgängare och cyklister (SIKA 2007). Ca tio i månaden i hela landet, alltså. Och nästan alla dessa sker på kombinerade gång/cykelbanor och vanligast är att cyklisten trillar i backen och slår sig. Olyckor där fotgängare blir påkörda på övergångsställen av cyklister som cyklar mot rött förekommer i praktiken inte. (Jag har faktiskt inte lyckats hitta ett enda fall i statistiken).



http://www.cyklisten.net



2008-06-20 @ 12:28:55
URL: http://cyklanu.blogspot.com
Postat av: Ninni

Ja morr dom är livsfarliga cyklisterna...



Ha en fortsatt skön helg, kramen

2008-06-22 @ 10:47:15
Postat av: Anonym

Du har helt rätt i allt vad du skriver. De är livsfarliga, både för sig själva och för andra. Regler skall gälla alla ...eller ingen. Ha en fin dag Kram Nalle

2008-06-23 @ 10:27:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0