Funderingar


Vi promenerar med hunden min dotter och jag. 
Vi för ett stilla slingrande samtal.
Ett samtal om träd som leder fram till frågan vad är det egentligen för skillnad på löv och blad.
Dottern tycker att träd har löv men blommor har blad.
Kan det stämma?
Vi provar: maskroslöv, blåsippslöv, det låter konstigt. Men man kan säga både eklöv och ekblad.
I Nationalencyklopedin står det att löv är blad hos lövträden. 
Där står också att barrträdens blad är långa, smala och oftast spetsiga.
Inte visste jag att barr är blad.
Men buskar då, har de blad eller löv?
Vi tycker att de har blad inte löv.
Vad tycker ni?

image158

Prydnadsapel

 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Barr sticks. Löv blad sticks inte. Kanske är barr löv... men jag tycker barr är barr... och löv är löv.
Anne-Marie

2007-10-21 @ 17:35:25
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Min barndomsväninna hette Bladh i efternamn. Hon gifte sig med en man som hette Löv i efternamn.

2007-10-22 @ 08:10:58
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0