Resa


Jag har, på kort tid, gjort tre resor. Jag har rest till Göteborg, jag har rest till Budapest och jag har, med litteraturens hjälp, gjort en helt annan typ av resa. En resa som går bakåt och innåt, en igenkännandets resa.  Att resa till andra städer är spännande och lärorikt men jag tror att det är den andra resan som kommer att stanna kvar längst. Tänk att litteraturen kan ha en sådan kraft. Jag läser ganska mycket, ofta är det ett tidsfördriv som inte gör så stora avtryck. Men rätt som det är glimmar det till och jag liksom lyfter, närvaron är total och jag saknar boken redan innan jag har läst ut den. Det är när boken får mig att känna mig lite klokare och jag plötsligt ser sammanhang och förstår sådant som tidigare varit obegripligt eller den lär mig sådant som jag inte ens vetat om att jag ville lära mig eller förstå. Eller när den ser mig precis så som jag är, när jag känner att den speglar just mitt liv, min tillvaro. Eller när författaren lyckas uttala det där som jag känt men inte haft ord för.  Jag läser, för att jag vet att jag rätt var det är, när jag minst anar det, kommer att hitta en bok som kommer att förändra allt. 
 
 

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0