Utveckling.


Ibland kan jag längta tillbaka till den där tiden när jag precis hade börjat att fotografera.  När jag först upptäckte kameran och alla bilder blev bra, ja i alla fall nästan alla. För som med allt lärande är det ju så att ju mer man kan desto svårare blir det. Ibland tvivlar jag på mig själv och tycker att ingenting jag gör är tillräckligt bra. Tillräckligt för vem kan man ju fråga sig.  Och när jag reser bakåt i mitt fotoarkiv så ser jag att jag tar bättre bilder idag än vad jag gjorde då när jag precis börjat fotografera. Men sedan är det ju också så att mina referensramar har förskjutits. För ju mer jag håller på med bild, tar bilder, tittar på bilder och pratar om bilder desto mer lär jag mig och ioch med det förändras min smak eller man ska kanske säga att min tolerans för bilder ändras. Bilder som jag inte ens hade bemödat mig att titta på för sådär tio år sedan kan jag nu finna ett värde i. Jag kan förstå sådant som jag inte förstod förut och då också förstå bilden på ett nytt sätt. Jag har också lärt mig att jag kan tycka om om en bild men endå inte vilja ha den på väggen hemma hos mig. Men trots all min nya kunskap kan jag ibland känna att det var så mycket enklare då, innan visste allt jag vet idag . Då när det bara var att knäppa. 
 

 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: znogge

Det är du som lägger ribban! Kanske kan vissa bilder tas bara helt spontant medan det ligger eftertanke och planering bakom andra. Var sak har sin tid även när det gäller fotografering.

Trevlig helg!

2014-11-14 @ 19:03:43
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Kersti

Visst är det så znogge, du har så rätt.

2014-11-14 @ 23:00:05
Postat av: kalebass

Ja, kraven på sig själv ökar. På gott och ont.
Som med så mycket annat så är upptäckarlustan i början viktig. Och ibland roligare! Sedan kommer pressen att bli bättre...

2014-11-16 @ 19:03:02
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: Nässelblom & choklad

Tack för din hösthälsning hos mig. Jag har varit helt borta från bloggandet. Dröjer det för länge mellan inläggen är det lätt att komma av sig helt. Kul att du kikade in ändå! Håller med dig i dina tankar kring fotografering. Jag tycker att mobilkameran är perfekt när man bara vill "leka", ta en bild helt utan press och dessutom egentligen inte har tid för att fotografera. Visst ändras seendet på bilder och annat blir intressant eller inte. Ha det gott! Kram Eva

2014-11-20 @ 10:06:07
URL: http://www.nasselblomchoklad.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0