Litteratur och minne

Efter upplevelserika dagar på Engelska landsbyggden och i Lonon och med ett intensivt umgänge med goda vänner är det gott att få vara i sin egen lilla bubbla ett slag. Att vädret bjuder på en sommar utöver det vanliga gör inte saken sämre. Vattentemperaturen har nu kommit upp till den nivå att till och med en inbiten badkruka hoppar i och det flera gånger om dagen. Tänka snabbt och långsamt av Daniel Kahneman har tagit semester och är för tillfället ersatt av en härligt tjock roman. En underbar berättelse som vindlar sig över sidorna och får mig att glömma mig kvar i solen på bryggan alldeles för länge. Jag började på boken förra sommaren men kom aldrig in i den. Nu kan jag inte förstå varför. Men så är det ibland med böcker.  Jag minns att just så var det, för mycket länge sedan, när jag skulle läsa Kvartetten som sprängdes av Birger Sjöberg. Jag började på den ett antal gånger men la den snabbt åt sidan utan att den hade fått fäste. Men sen en dag läste jag bara ut den, även den gången utan att förstå varför jag tidigare hade tyckt att den var knepig. Idag minns jag inte alls vad den handlade om bara att den utan förklaring gick från att vara svår till att bli lätt och lustfylld. Jag antar att det är så just  som Pete Seeger sjöng för länge sedan: To Everything (Turn, Turn, Turn). There is a season (Turn, Turn, Turn). And a time to every purpose, under Heaven. (En text som förövrigt är baserad på de första verserna i Bibelns Predikaren 3 kapitlet).
Och vad ska man säga om minnet som tillåter mig att plockar fram så udda skärvor av det förflutna.  Kvartetten som sprängdes, det är kanske dags att läsa om den eller se Hasse Alfredssons tv-serie från 1973 som nu finns i svt:s öppna arkiv. 
 

 

Kommentarer
Postat av: znogge

varför inte? Ibland kan det vara både intressant och givande att återknyta bekantskapen med vissa böcker och filmer. Se hur man upplever dem "några år senare".

Fyra bad blev det för mig och det var rekord på hemmaplan denna sommar :-)

2014-07-23 @ 21:50:27
URL: http://znogge.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0