Att tänka


Boken Tänka snabbt och lånsamt får mig att förfäras över hur lättmanipulerade vi är och att vi ofta är helt opålitliga  när vi ska besluta saker och ting i våra liv. Vi tror att vi drar väl underbyggda, logoska och genomtänkta slutsatser.  Men det är verkligen bara som vi tror, hela tiden lurar vi oss själva.
Daniel Kahleman beskriver intellektet som uppbyggt av två sysem: System 1 som fungerar automatiskt och snabbt, med liten eller ingen ansträngning och utan någon känsla av medveten styrning. System 2 ägnar de ansträngande intellektuella aktiviteter som krävs uppmärksamhet, tex komplicerade beräkningar. System 2:s sätt att fungera förknippas ofta med en subjektiv upplevelse av att man har kontroll, gör medvetna val och koncentrerar sig. 
Människan är av naturen lat och låter oftast system 1 sköta det mesta utan alltför mycket inblandningav system 2, och "om system 1 får bestämma  kommer slutsatsen forst och analysen sedan". Alltså när vi tror att något är sant tror vi också att de argument som stöder den åsikten är sanna även om de inte är det.  Så mycker för det väl underbyggda. 
Jag läser boken med bitvis god behållning. Bitvis tappar jag tråden och förstår inget eller bara lite av resonemangen.  Ibland får den mig att känna mig lite dummare än vad som är helt bekvämt. Förhoppningsvis är jag en aning klokare när jag har läst ut den vilket kommer att ta sin tid eftersom jag bara klarar av en liten bit i taget. Men jag har trots allt en hel sommar på mig. 
 

 
 
 

Kommentarer
Postat av: paula i pörtet

Hej! Jag tycker det är kul att variera läsandet så att man både får nåt att bita i, och dels blir underhållen. Jag läser just nu om Kina, utvecklingen där har ju varit helt enorm, det som har skett där de senaste 40 åren tog andra länder ca 400 år att utveckla i samhället. På både gott och ont, tycker det är intressant läsning. Och så varvar jag med nya Upplev Sveriges natur, trots att jag inte kommer iväg nånstand i år,. Eller kanske just därför...Nu har du fått semestervärme kan jag tro, jag doppade min lekamen idag, det var hur skönt som helst
Trevlig fortsättning på semestern/kram

2014-07-07 @ 18:53:49
URL: http://paulaz.se
Postat av: Znogge

Sommartid håller jag mig oftast till lättsmält litteratur. Just nu avverkar jag nästan en bok om dagen och njuter av det!

Fortsatt trevlig läsning!

2014-07-11 @ 11:08:34
URL: http://znogge.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0