Mervärde


Det närmar sig det årliga medarbetarsamtalet. Hos oss är det först ett medarbetarsamtal och sedan ett lönesamtal. För att förbereda sig har alla medarbetare fått ut det som heter lönepolicy och lönekriterier. Redan på den andra sidan hakar jag upp mig på en formulering. Ge exempel som skapar mervärde i mitt dagliga arbete står det. Jag förstår inte vad det betyder. När jag letar efter en förklaring finner jag att  mervärde är från början ett marxistiskt begrepp där mervärde är det obetalda arbete som kapitalisten tillägnar sig från arbetaren. Man kan säga att det är skillnaden mellan arbetskraftens värde och värdet av arbetskraftens resultat.  Så hur ska jag tänka om det vid mitt lönesamtal? Om det förväntas att jag i mitt arbete ska bidra med idéer till förändring och förbättring för hur vi kan nå de uppsatta målen, då kan det väl inte räknas som ett mervärde om jag gör det? Ett mervärde måste väl vara om jag gör det som inte förväntas, det som blir, så att säga en glad överaskning för arbetsgivaren. Då duger nog inte ålder och visdom men vad sägs om lite hembakade bullar på måndagsmorgonen?
 
Kanske att vi på hemmaplan håller på att skaffa oss lite mervärde, i alla fall fortskrider renoveringen i maklig takt allt medan dammet lägrar sig i lägenheten. 
 

 

Kommentarer
Postat av: Znogge

Jag har medarbetarsamtal i dag och är inte helt nöjd med frågorna som jag fick inför samtalet. Det känns abstrakt men jag vill att samtalet ska bli personligt och konkret...

God morgon och trevlig måndag!

2014-01-20 @ 06:27:20
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: paula i pörtet

Vet du, man vänjer sig vid dammet och oordningen! Efter några veckor minns man inte att det någonsin varit annorlunda..."ler" Jag som flyttar så ofta brukar vilja "bo in mig" innan jag beslutar t.ex vilka tavlor som ska upp på väggarna, o tänk, man vänjer sig även vid de tomma ytorna..
Kram

2014-01-20 @ 17:27:30
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0