Jag undrar…..


Det finns en massa saker som jag inte förstår.  Som att det finns planer på att bygga ett stort köpcenter med IKEA bredvid Tele2 arenan och Globen.  Varför ett nytt köpcenter när vi inom cykelavstånd har både Söder, Sickla, Farsta och Liljeholmen. Med bil finns dessutom Kungens kurva, och Länna. Hur mycket kan vi köpa egentligen. Det är väl ändå bostäder som behöver byggas. Vid varje stort evenemang på Globen har det varit trafikkaos. Hur blir det då med två arenor och ett stort köpcenter. Ingen bra idé för vare sig människor eller miljö. Man talar om att läget är bra med två tunnelbanelinjer och bussar vid Gullmarsplan och tvärbanan från Globen. Men det är redan knökfullt på linjerna och det finns ingen möjlighet att öka trafiken utan omfattande investeringar, om det ens är möjligt. Man säger att det är nära till fler tunnelbanestationer och det är ju alldeles rätt men det är samma tåg som trafikerar stationerna, så det hjälper liksom inte. Och många, kanske de flesta kommer med bil. Nu när det frigörs mark nära city borde inte bostäder och små arbetsplatser vara en bättre idé.

Jag förstår inte heller varför man ens funderar på att bygga ca 20 stycken 200 meter höga vindkraftverk i en skog mitt i Sörmland vid Sörmlandsleden.  För att få dit dem måste man bygga nya vägar. Men de måste väl vara så där höga för att fånga upp den lilla vind som finns antar jag. Inte begriper jag heller hur det någonsin ska kunna löna sig när man nu talar om en investering på mellan 7 och 8 hundra miljoner.

Jag undrar också varför man idag forskar och står i så att vi människor bara blir äldre och äldre medan man samtidigt inte vill ha oss när vi passerat 50. Jag hörde häromdagen att många företag inte vill anställa någon under 45-50 . Kan det vara så att vi lite äldre ställer krav? Men vad ska vi då göra med alla oss gamlingar, alla 50 plussare som inte längre kan få några jobb?

Och hur tänker man när man funderar på att banta ner hela stadsförvaltningen och friställa massor av människor för att spara pengar. Tror man på fullaste allvar att de där människorna inte kommer att kosta samhället något fortsättningsvis. Att de bara tar sitt pick och pack och går upp i rök?

 

Det finns verkligen en hel massa saker som jag inte förstår, är det någon som kan förklara?

 


 

Kommentarer
Postat av: paula i pörtet

Jag tror du får ge dig in i politiken om du vill ha svar! Eller kanske fråga politikerna. Jag är glad att bo i glesbygden och slippa just dina problem. Överkonsumtion är ett av våra största problem om du frågar mig. Men även i min närhet Borlänge pågår rena bygghysterin. Detta efter att Ikea etablerat sig. Nu töms hela Borlänge centrum, inte en enda mataffär finns kvar. Alla ska bo granne med Ikea och det går gratisbussar från centrum, från Falun och övriga ställen. Vad är det frågan om? Tänk om man kunde flytta alla fina hyreshus härifrån avfolkningsbygen till storstadsregionerna istället för att som nu riva dem. Tre stora rivningsprojekt pågår i min kommun.
Angående åldersdiskriminering minns jag att jag redan var för gammal när jag sökte nytt jobb inom ekonomi i Stockholm och var fyllda 38!
Kram du kloka kvinna!

2014-01-10 @ 09:53:02
URL: http://paulaz.se
Postat av: kalebass

Lustigt, och samtidigt kusligt! Jag har länge haft exakt samma tankar. Hur tänker beslutsfattarna, har dom någon verklighetsuppfattning? Hur ser den ut. Vad drömmer dom om i framtiden. Ibland är det nästan skönt att inte vara ung längre. Hur kommer det att se ut om tjugo år? Kommer det att bli annorlunda efter ett maktskifte. Frågorna är många.

2014-01-10 @ 13:32:44
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: Znogge

Jag begriper det inte heller men känner igen det från stora staden! När Malmö Arena byggdes så satte man igång med Emporia som nu är Nordens största köpcenter. Samtidigt så bygger ett annat ut medan Entré slår igen nu. Nu planeras för den största Elgigantenbutiken i samma område. I Malmö tror jag det beror på att handeln i stadens utkant håller på att flyttas geografiskt. Då vill alla finnas på rätt plats. Även Nordens största IKEA finns här...

När det gäller åldern är det inte lätt. Erfarenhet är en merit men man ska inte vara för gammal. Annars vore det väl praktiskt med personal som inte är hemma för vård av barn och så men tydligen inte!

Trevlig kväll!

2014-01-11 @ 19:02:25
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Bert

Det enda jag vill är att Stockholm ska sluta prioriteras och därmed sluta växa. Storstäder är inte mänksliga på långsikt. Ställer till problem för både sig själv (förstoppning, kort sagt) och för övriga delar av landet som dräneras på ekonomiska och mänskliga resurser,

2014-01-12 @ 10:55:58
URL: http://ogonblickinorr.blogspot.se
Postat av: Kersti

Håller med dig Bert, man borde kunna sprida på gracerna.

2014-01-12 @ 22:16:02
URL: http://plommenad.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0