Förändring


Jag kommer inte att flytta, i alla fall inte i brådrasket. Nej jag blir vid min läst men med en eller annan utflykt ut i vida världen. Just nu är jag inne i en process som känns minst lika energikrävande som vad jag tror att en flytt kan vara men på ett mer stillasittande vis. Saken är den att jag har bestämt mig för att köpa en ny dator, jag vill få det undanstökat innan min gamla ger upp.
När jag fyllde 50 fick jag en MacBook i födelsedagspresent. Den har varit fantastisk, jag är mer än nöjd med den men nu börjar den visa på vissa ålderstecken. Det är sånt som händer oss alla förr eller senare. Frågan är vilken typ av dator som ska ersätta den. Ska det bli en ny Mac var första frågan?  Jag har ett Photoshop som bara fungerar med Mac. Adobe har precis gjort om sitt system så nu kan man inte äga Photoshop utan bara prenumerera på det vilket kostar drygt 200: - i månaden. Det är lite väl mycket pengar när man bara använder programmet ibland. Så där landade jag på att det måste bli en Mac så att jag kan fortsätta med mitt gamla Photoshop. Bärbar eller stationär? Först var jag helt säker på att det var en stationär jag skulle ha men nu har jag gjort en helomvändning och tänker mig en bärbar men med extern skärm, en stor och bra skärm för bildbehandling. Just nu lutar det år en MacAir 13” och till den en Dellskärm. Det är inte lätt det här, jag har verkligen beslutsångest. Det är mycket enklare att få en i present.

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Sylvia S

Känner igen problemet. Jag har en Toshiba Laptop och till den har jag en extern större skärm. Inte för att jag har något Photoshop utan bara för att det är så mycket roligare att se sina bilder och beskära dem i ett större format. Bättre färgåtergivning också. Sen har jag ju ingen TV men det är helt njutbart att kolla film eller TV-play på denna större skärm.

2013-09-05 @ 21:31:23
URL: http://www.sylviasblogg.blogg.se
Postat av: Znogge

Det tål att tänka på! Jag fick ny på jobbet. En Dell 13" och en snabb liten rackare med bakbelyst tangentbord. Är hur nöjd som helst och stortrivs även med min Sony Vaio på hemmaplan. Men sonen har Mac och är supernöjd... Lycka till med inköpet!

2013-09-05 @ 21:55:30
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: paula i pörtet

Hej, jag visste inte att det var ändrat med Photshop. Använde den för några år sedan då jag fått den i present av dotra men den var alldeles för svår för mig. Nu använder jag bara enkla redigeringsprogram som finns på nätet, funkar bra för mina behov. Förstår att du får fundera både en o två gånger, dessutom går tekniken fram med stora kliv, var ska detta sluta?
Kramen

2013-09-05 @ 22:28:05
URL: http://paulaz.se
Postat av: Madonnan

Hej Kersti,

Presenter är bra; då slipper man alla val! Håller med dig.

Kram i kvällen :)

2013-09-07 @ 20:50:16
URL: http://madonnans.wordpress.com
Postat av: Bert

Och skippa Applesfären, så får du större frihet. ;-)

2013-09-16 @ 08:52:24
URL: http://ogonblickinorr.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0