Fotomässan.


Efter två dagar på fotomässan känner jag mig lite mör. Fotomässan har för mig i år varit fylld av trevliga möten. I två timmar idag stod jag på en fotostation där man kunde få lära sig lite mer om skärpedjup. Innan var jag lite nervös och inte helt säker på att jag kunde tillräckligt. Jag kan så här i efterhand konstatera att jag hade fel. Det kom förbi massor av människor med sina fina systemkameror som aldrig fotograferat i något annat läge än P dvs total automatik. Många av dem som kom förbi hade ingen som helst aning om vad bländaren är. Många som kom förbi hade ingen koll på hur man ändrar ISO-tal, bländare eller tid på sin kamera, ibland tror jag inte ens de visste att det går att ändra. De hittade inte i menyerna och visste inte vilken ratt som var till vad. Men när de gick därifrån hade i alla fall de flesta lite mer kunskap, lite mer koll. Förhoppningsvis kliver några ut från sin komfortzon dvs läge p och börjar exprimentera lite med sina kameror.
En ung tjej som kom förbi berättade att hon hade gått på en fotokurs men att hon inte förstått någonting. Men du, sa hon, förklarar mycket bättre än min fotolärare nu begriper jag det här. Det var ett gott betyg som fick mig att växa flera centimeter.
 

 
 

Kommentarer
Postat av: Znogge

Ja, det var verkligen ett gott betyg! Synd att folk inte vågar mer. Jag menar det är ju bara att testa o testa om och om igen! Blir det inte bra så är det bara att radera :-)

2013-11-24 @ 11:05:55
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Nässelblom & choklad

Vad kul! Gott betyg till dig som klarade av att förklara på kort tid och i en sådan miljö. Modigt att anta utmaningen att stå och lära ut på det sättet. Jag hann aldrig iväg, har inte tyckt att fotomässan varit 100% så jag prioriterade att bli klar med en del annat som skulle iväg. Såg att de skulle ha fotostationer och tyckte att det lät kul. Det fanns även en del annat jag gärna hade sett, men man kan inte hinna allt. Fick viss utdelning på det jag prioriterade så det var säkert rätt val den här gången. Grattis till dig som agerade fotolärare! Kanske något att satsa på vid fler tillfällen.

2013-11-28 @ 08:56:25
URL: http://www.nasselblomchoklad.blogspot.com
Postat av: Bert

"Men så fina bilder du tar. Vad har du för kamera?"

Det är ett uttryck som jag inte kan låta bli att kommentera, när jag hör det.

Bra att du ställer upp och "folkbildar".

2013-11-30 @ 15:47:24
URL: http://ogonblickinorr.blogspot.se
Postat av: Bert

Oj - det gick undan i svängarna. Hade tänkt lägga till: Många av mina bästa bilder är tagen med min Samsung. Telefonen, alltså!

Därutöver har jag en kompaktkamera och en systemkamera.

2013-11-30 @ 15:49:03
URL: http://ogonblickinorr.blogspot.se
Postat av: Kersti

Den bästa kameran är den som man har med sig säger min fotokompis Göran. Och visst ligger det något i det.

2013-11-30 @ 17:21:08
URL: http://plommenad.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0