Smak


Man kan utveckla sin smak. Precis som att man kan lära sig att gilla mörk choklad kan man lära sig att uppskatta bilder man inte tyckte om från början. Och ju mer man tittar på bilder dvs verkligen aktivt tittar och funderar och kanske även diskuterar dem med någon annan, desto mer komplexa bilder kan man lära sig att uppskatta. Östen Axelsson har fördjupat sig i frågan. Man kan läsa mer på Fotosidan eller lyssna på Bildradion
Jag funderar på det när jag går den dagliga promenaden. Jag funderar på bildens syfte och sammanhang och tänker på att hur tränad man än är i sitt bildseende så fungerar ett födelsedagskort med en vacker solros. Det är ingen bild man kommer att rama in, diskutera på fotokluben eller kanske ens spara men den får en att må gott i stunden. När jag började fotografera och också titta på bilder lite mer frekvent var måttstocken ungefär att bilden var bra om jag själv skulle vilja ha den på väggen där hemma. Men nu, efter några års bildtittande kan jag uppskatta även andra saker i en bild. Till exempel att fotografen har ett angeläget budskap, att bilden sätter fokus på något viktigt och att fotografen lyckas förmedla det i bilden. Bilder som man kan återvända till och hela tiden se nya saker i  och jag har kommit att uppskatta bilder som har andra fötjänster än att vara vackra. Kanske kan man kalla det en smakresa.
 


Kommentarer
Postat av: paula i pörtet

Hej, jag tror jag har fastnat i Vill ha på väggen-träsket. "ler"...men jag tror att jag förstår vad du menar. Och, jag tycker ofta inte om överdrifter, när man har överarbetat ett foto så till den milda grad som man ofta ser göras.
Ha en fin vecka!

2013-01-27 @ 21:37:52
URL: http://paulaz.se
Postat av: Åsa!

Jag förstår vad du menar, och visst är det intressant. Men ibland i fotoklubben kunde jag tycka att man analyserade sönder bilder. Nu går jag aldrig på fotomötena för de krockar med mina ridlektioner, prioritering där ;)

2013-01-28 @ 12:28:52
URL: http://bitihopdax.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0