Vila

Jag har jullov. En riktigt lång ledighet som jag länge sett fram emot. Ingenting är inplanerat i almanackan, bara långa lata dagar som jag kan fylla med precis vad jag vill. Och trots att jag gör precis det som jag längtat efter, läser, promenerar och sover länge känner jag mig inte riktigt tillfreds. Det känns som om jag slarvar bort tiden, att den borde fyllas med något, oklart bara vad detta något skulle vara. Jag försöker kämpa emot tendensen att boka in varenda minut med ”nyttig” sysselsättning. Det är svårt men det går om jag riktigt anstränger mig. Det är inte så lätt att ingenting göra som man skulle kunna tro.

Jag hittade en bok i bokhyllan den är från 1998 men fortfarande förvånansvärt aktuell. Har du tid? heter den. Där står att läsa, det som vi redan vet. Att våra tidsslimmade organisationer motverkar kreativitet och nyskapande. Jag läser, ”Kreativitet kräver lugn och ro och tid för reflexion. Först när tiden inte styckas upp av ständiga avbrott kan man nå det mentala tillstånd där nya tankar föds.”

I min julklappsbok, Det hände när du vilar, skriver Tomas Sjödin: Kan det finnas något viktigare än detta? Att ingenting göra.

Jag tror att jag har sprungit för fort, gjort för mycket och nu tar det tid innan jag kan sakta av. Jag är så inprogrammerad på uppstyckad tid att det tar tid för mig att landa, att vänja mig vid det långsamma, det hela. Jag är säker på att jag mår gott av att ingenting göra, att inte ha saker jag måste, att få tänka till punkt. Det tar bara lite tid att hitta dit. Men det kommer och då kommer också de där nya tankarna att födas.

 


 

Kommentarer
Postat av: paula i pörtet

Hej, just dessa dina ord är bland dem som oroar mig inför framtiden. Hur ska de kommande generationerna klara av att bli kreativa och kontemplerande överhuvudtaget. Våra hjärnor har inte på långa vägar hunnit anpassa sig till det ständiga informationsflödet och uppkopplingen mot omvärlden som är konstant. Hoppas du vid ledighetens slut upptäcker hur bra det ändå blev!
Kramen

2013-12-28 @ 11:38:24
URL: http://paulaz.se
Postat av: Znogge

Så väl jag känner igen mig i dina ord. Hoppas ledigheten kommer att kännas värdefull när du sitter med facit i hand!

2013-12-29 @ 10:32:18
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Bert

Jag har förmånen att "komma ikapp" i stort sett varje helg, då jag lämnar stan och den värsta hysterin för lugnet i skogen. Det är välgörande. Jag lovar!

2013-12-29 @ 11:46:31
URL: http://ogonblickinorr.blogspot.se
Postat av: Nässelblom & choklad

Så kloka ord och så bra skrivet. Just sådär känner jag mig också. Det är så välgörande att inte behöva stressa efter tider och att ta en paus från allt det som man hela tiden tänker att man "måste" göra - men det är svårt… Lättare på landet, då kopplar jag bort allt det vanliga. Just nu är i alla fall några härligt lata dagar att använda för att vila och samla ny energi till ett nytt år. så även om man vill göra något bra av sin tid är det säkert ändå just det det blir i slutänden. Virrigt blev det, men jag hoppas du förstår vad jag menar. Gott Nytt År till dig! Kram Eva

2013-12-30 @ 22:35:44
URL: http://www.nasselblomchoklad.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0