Sardiner


Det sitter i huvudet, det är där vi begränsas och förminskas. Vi kan mycket mer än vi tror om vi bara vågar försöka. Det finns så många föreställningar om vad man kan och vad man bör.  Är det då inte var och ens plikt och förbannade skyldighet att utmana alla förutfattade meningar? Mina barn är mina förebilder. Det är så lite man måste säger sonen, oroa dig inte det ordnar sig.  Så jag försöker låta bli att tänka på att jag i vissa lägen kan bli patetisk, en wannabe. Jag är snart 55 år men vill inte begränsas av siffran. Varför kan inte jag också ta plats utan att för den skull verka löjlig. Det är en spännande och utmanande fråga. Var går gränsen? 

Sardinen på tunnelbanan

Jag vill inte tvätta mig med den där tvålen.
Jag vill inte borsta tänderna med den där tandkrämen.
Jag vill inte ligga i den där bäddsoffan.
Jag känner inget behov av det där toielttpappret.
Jag är inte intresserad av den där försäkringen.
Jag tänker inte övergå till ett annat cigarettmärke.
Jag har ingen lust att se den där filmen.
Jag vägrar stiga av vid Skärholmen

Sardinen vill att burken öppnas mot havet

 

Av Werner Aspenström

 

Jag vill också, absolut att burken öppnas mot havet.

 


 


Kommentarer
Postat av: Nässelblom & choklad

Gillar både frågeställningen och hela inlägget. Varför har man så lätt att begränsa sig? Varför har man så lätt för att oroa sig? Fast alla har ju inte det, men många av oss...Inget att bara skriva en kort kommentar om, utan något som behöver funderas en hel del kring. Eller kanske är det inte alls att tänka - det är att agera som gäller.

2013-04-14 @ 23:15:02
URL: http://www.nasselblomchoklad.blogspot.com
Postat av: OddStyle

Fedt indlæg og jeg er helt enig...
Hvorfor lader man sig begrænse, selvfølgelig er vi nød til dét i et vist omfang, for at indgå i et samfund, men alt for mange gange bliver vi påvirket af hinanden, til hvad man burde og ikke burde gøre...
Dem der bryder ud er i virkeligheden "vinderne" i det her spil...

Rigtig fin mandag
Kram OddStyle

2013-04-15 @ 07:05:33
URL: http://www.oddstyle.dk
Postat av: kalebass

En så öde badstrand är extremt ovanligt att se. Där brukar oftast människor ligga, tätt som packade sardiner...
Jag vill stå där på stranden, med näsan ut mot horisonten, slippa alla sardiner runt omkring mig. Kort sagt, gå min egen väg.

2013-04-16 @ 11:40:29
URL: http://www.kalebass.blogg.se
Postat av: paula i pörtet

Jag läser idag att var tionde kvinna född ifjol kommer att leva över hundra år. Mitt barnbarnsbarn föddes då, kommer hon att bli över hundra år gammal, tanken hisnar! Tycker bara att hjulen går så snabbt nu, med den snabba teknologin vi har utvecklat. Hinner folk leva alls hur gamla dom än blir. Själv har jag aldrig varit så splittrad som nu, trots att jag inga måsten har.
Kram från pörtet

2013-04-17 @ 14:18:24
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0