Saker


Jag kan föreställa mig att hemska saker skulle kunna hända här. Ett ställe där man lätt går vilse, en labyrint som gjort för ond bråd död.  Så bytte jag perspektiv och det blev istället en sorglig plats, en byggnad fylld av undanstoppade drömmar. Jag kunde nästan känna hur alla saker ropade efter att bli sedda och använda, de som nu står här undanstoppade, sida vid sida, meter efter meter.
Det kan säga något om den tid vi lever i. Om vår svårighet att släppa taget, att göra oss av med sådant som vi egentligen inte behöver. Det är big business i det, man gör pengar på vårt behov att bevara. Vi sparar för livet, för framtiden för våra barn. Barnen som helst inte vill ha allt det som vi sparar. De skaffar egna saker, egna liv.  Vad är ett liv och vad är det som betyder något, egentligen. Samtidigt är det så svårt att veta vad som är värt att spara och vad man bör slänga eller ge bort. För det som betyder något för mig kan vara värdelöst för någon annan. Så är det, så kommer det att vara.
När vi kommer tillbaka till stan efter att ha varit några veckor på landet känns lägenheten alltid överbelamrad med prylar. Vi har klarat oss med så mycket minde och inte alls saknat allt de vi har i stan. Då grips jag alltid av lust att rensa, slänga och ge bort. Tyvärr håller känslan inte i sig särskilt länge. Snabbt blir jag hemma blind och vänjer mig vid alla prylar. Men efter att idag hjälpt goda vänner att flytta känner jag ett stort behov av att rensa bland alla mina prylar.
 

 

Kommentarer
Postat av: paula i pörtet

När man flyttat så många gånger som vi gjort så blir prylar bara en belastning. Man inser snabbt att det man inte ens använt sedan senaste flytten lika gärna kan slängas! Sen är jag av naturen ingen prylkonsument överhuvudtaget, men det beror dels på usel ekonomi o dels på att man tröttnat med åren. Du gör intressanta iakttagelser, kanske kommer dagen då du gör verklighet i dina planer att rensa ut?
Kram och ha en trevlig söndag

2013-04-28 @ 10:47:29
URL: http://paulaz.se
Postat av: Znogge

Det blir lätt att man samlar på sig för mycket. Speciellt om man har plats till det. Då är jag ändå bra på att kasta...

Snart får vi dessutom hit sonens saker för förvaring under tiden han är i Brasilien. Det kräver ordning och reda...

2013-04-28 @ 11:19:01
URL: http://znogge.wordpress.com
Postat av: Åsa!

Jag har varit med om att plocka ur ett hem som ingen flyttat ifrån under generationer, det är oerhört sorgligt och smärtsamt.

Gång på gång ställde jag mig frågan "Varför, varför har ni sparat på det här?!?"

Då påminde de som är äldre mig om att här hade det bott människor som upplevt krig, ransoneringar, hunger och slitna skor. Sådant som jag inte har en aning om vad det är.
Då skämdes jag över min okunskap.

2013-04-28 @ 19:50:12
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Nässelblom & choklad

Haha, så var det det där med att rensa....Vet inte hur ofta jag känner mig peppad och tänker nu ska jag rensa, men något kommer alltid emellan eller så går det inte riktigt så bra som jag tänkt mig. Jag har nog egentligen inte alltför mycket saker, men bor trångt och då har man inte plats för något extra. Tur att andra i familjen är bättre på att rensa!

2013-05-08 @ 21:07:27
URL: http://www.nasselblomchoklad.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0