Vardag


Det är lite vemodigt med höst. Alltings förgänglighet blir så påtaglig. De vackert gula och röda löven singlar ner och blir till en brungrå sörja i regnet. Det är sällan det blir förevigat i ett fotografi slår det mig. Jag sitter med i en jury för en norsk fototävling. Hundratals bilder har passerat förbi min näthinna de senaste dagarna. Det är macrobilder på vackra småkryp, det är storslagna landskap med ortoliga himlar, det är formsäkra svartvita kompositioner på arkitektur och det är en och annan människa. Vad det däremot är ont om är bilder från livet, den där brungråa sörjan, det som blir kvar när glamoren skalats av. Berättelser från vardagen är inte alls lika många som solnedgångarna. Kanske beror det på att vi behöver lite glamour nu när vintemörkret kryper allt närmare.
 


Kommentarer
Postat av: Znogge

Kan vara så. Många vill dokumentera något vackert. Men många gånger finns det intressanta alternativ till det...

2012-10-23 @ 09:00:21
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: paula i pörtet

Ja så är det, jag har helt tappat inspirationen att fota nu när det är grått och regnigt och mörkt. Idag då solen äntligen lyser upp himlen kommer jag att ta med mig kameran och gå en lång foto-promenad!
Kram

2012-10-23 @ 09:11:07
URL: http://paulaz.se
Postat av: Åsa

Visst är det lättast att visa det som är vackert, även om vardagen oftast ser helt annorlunda ut.

2012-10-23 @ 18:37:38
URL: http://bitihopdax.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0