Odlingspremiär.


Efter att ha funderat och planerat i säkert 4 år har jag nu sjösatt projekt trädgårdsland. Eftersom mina fingrar är allt annat än gröna och tålamodet begränsat har jag gjort det lätt för mig (det är i alla fall vad jag tror) och använt mig av planteringslådor modell pallkrage. Jag har följt Lena Israelssons råd till punkt och pricka. Jag har fyllt mina odlingslådor med jord och gödsel, petat ner en massa olika frön på olika avstånd och i olika formationer, allt enligt boken .  Och så har jag vattnat förstås, med stril på vattenkannan för att inte fröna ska spolas iväg.  Sedan täcktes hela härligheten med täckduk eller vad det nu kan heta. Nu hoppas jag bara att vädergudarna är med mig och låter det regna så där lite lagom över Lundbytorp så det håller sig fuktigt tills jag kommer dit igen och kan hjälpa till med vattningen. Blommorna nedan behöver ingen hjälp av oss människor de klarar sig själva och sprider sig i slänten nedanför härbret men jag vet inte hur de smakar i sallanden.

 

 


 


Kommentarer
Postat av: Paula i pörtet

Grattis, du har gjort ett bra jobb! Ibland infann sig lusten hos mig också men nu var det längesen. Visst är det kul att se när det växer och frodas, men nu har jag blivit riktigt lat. Grannen frågade om jag ville ha pallkragar och svaret blev ett rungande NEJ

Lycka till med skörden!

Kram

2012-05-27 @ 23:46:52
URL: http://paulaz.se
Postat av: Lillemor Johansson

Duktig du! Ja det är kul att plantera men jag håller mig till vanliga krukor som jag ställer ut i trädgårn. Kram ha det göttaste!

2012-05-28 @ 15:41:44
Postat av: Znogge

Låter som en odlingsform som skulle passa även mi. Lycka till med trädgårdslandet.

2012-05-30 @ 20:09:07
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Åsa!

Lycka till med odlandet! Ibland funkar det, och ibland... nej. Ibland vet man varför, oftast inte. Antar att det är just detta som kallas odlarmödor :)

2012-05-31 @ 16:01:57
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Tuvstarr

Samma sak här. Det är första gången jag odlar själv mina grönsaker, för vi hade inte nog plats där vi bodde förrut. Första gången jag har ett växthus, kunde sitta inne i växthuset hela dagen, för det doftar så härligt därinne och det är kul att se hur allt växer från en dag till en annan :-)

Har också inga gröna fingrar, men jag försöker bara.

Lycka till med ditt trädgårdsland.

2012-06-04 @ 11:33:03
URL: http://magica-tuvstarr.blogspot.com
Postat av: Ingegerd

Nej, gröna fingrar behövs inte alltid, lite tur med väderleken och våga prova på olika frösådder är så kul. Pallkrage är säkert jättebra, tyvärr har jag ingen, använder krukor till persilja m m. Spännande är det!

Postat av: Sylvia Siverling

Blir alldeles matt när jag hör dina trädgårdsinsatser. Inget för mig, men jag beundrar alla andras förmågor när jag vandrar runt bland villaträdgårdarna och kolonilotterna här ute i Älta. När jag en gång i tiden bodde i radhus tog grannen resolut över även min lilla täppa - hon stod inte ut med att se förfallet. :)

2012-06-06 @ 10:54:11
URL: http://sylviasblogg.blogg.se/
Postat av: Ninni

Åhh va spännande snart kan du skörda=)



Kramen

2012-06-06 @ 14:14:03
URL: http://ninni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0