Uppkopplad eller avkopplad


Anne-Marie skrev på sin blogg om hur kyparen upplevde att det blivit på restaurangen sedan de fick fri uppkoppling för gästerna. Är det ok om jag ber dig att vila från din uppkoppling och njuta av det jag serverar, frågar han. Jag känner så ganska ofta nu för tiden. När man lämnar datorn och struntar i att ta med sig mobilen ser man på världen med andra ögon även om det känns en smula äventyrligt. Man kan fila på nästa blogginlägg i tanken under det att man glatt hälsar på dem man möter. Men man får vara beredd på att de inte hälsar tillbaka eftersom de troligtvis är strängt upptagna av att sällskapa med sina mobiler.
 


Kommentarer
Postat av: Härstafrun

Jag är inte alltid tillgänglig. Det är så skönt, fast en del blir irriterade över detta. Det är nog mer deras problem än mitt. I Hongkong såg jag ett par som på en restaurang satt mittemot varandra och var fullt uppslukade av sina mobiler. Varför går man då ut tillsammans på en restaurang som har en vidunderlig utsikt? Varför går man ut tillsammans över huvud taget? Fysiska möten här och nu måste är så oerhört mycket mer givande än kontakten i "rymden".

2012-08-03 @ 10:11:30
Postat av: Åsa!

Jag kan bli så grymt irriterad på människor som fingrar med sina mobiler istället för att ägna sin uppmärksamhet åt verkligheten runt omkring dom.

Och sedan när blev det lag på att vi måste vara tillgängliga varenda sekund? Jag är övertygad om att vi alla skulle må bra utav att stänga av och bara vara i oss själva och nuet lite oftare.

2012-08-04 @ 20:19:11
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Znogge

Ser man ett sällskap som sitter och fikar har nästan alla en telefon som de knappar på. På gott och på ont men det känns lite illavarslande att alltid vara så nåbar. Kan upplevas som oartigt också tycker jag!

2012-08-05 @ 11:39:32
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: paula i pörtet

Hej, efter en veckas ofrivillig kontaktlöshet med datorvärlden känns det skönt att åter vara med i cyberrymden. Dock använder jag varken laptop eller mobil, så när jag rör mig från min stationära dator sker det utan uppkoppling!
Fast, nu under OS står makens laptop i vardagsrummet så vi kan bläddra mellan sändningarna, vi som bara har en teveapparat, "ler"
För mycket datortid upplever jag som stressande, men minst lika stressande är att komma tillbaka efter flera dagars uppehåll och försöka "läsa ikapp"
Somrig kram från pörtet

2012-08-05 @ 18:11:10
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0