Kantareller


Det är inte i enebacken utan i björkbacken som kantarellerna har sin hemvist. Troget år från år har de stuckit upp sina gula hattar vid foten av björken vid stigen ner till sjön.  Men nu har något förändrats och kantarellerna flyttat. Det tar en stund att lokalisera deras nya boplats men lite längre bort i gräset under en annan björk kan jag se hur det lyser gult i gräset.  Vi upptäcker också att det har bildats en alldeles ny kantarellkoloni under björken uppe vid vedboden.  Undrar vad som gör att svampen flyttar sig och vad man kan göra för att få ha dem kvar.
Smultronen växer i backen, precis som vanligt, de verkar inte ha några planer på att flytta, men i år är de inte alls så söta som de brukar. Kanske de, precis som vi vill ha mera sol.

 


 


Kommentarer
Postat av: Lillemor Johansson

Jag var på skogspromenad i går och såg massor av små bebiskantareller. Det blir mycket svamp i år!:)) Kram

2012-07-09 @ 16:31:51
Postat av: Ingegerd

Vacker bild! Kantareller är den bästa svampen!

2012-07-09 @ 19:22:06
Postat av: Åsa!

Sol ska det till om bären ska bli söta, det är väl ungefär som men oss människor ;)

2012-07-10 @ 08:15:11
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Znogge

Här finns aldrig några kantareller hos oss. Bara skumma svampar som jag inte vågar ge mig i kast med.

2012-07-10 @ 10:36:17
URL: http://znogge.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0