I blåbärsskogen


Sommarskogen är full av blåbär. Jag gör som min vän Lotta lärt mig och bestämmer mig för att en liter är bra nog, resten får vara till en annan dag.  I full stridsmundering ger jag mig av. Stövlar, långa byxor och regnjacka med huva. Dessutom för säkerhets skull indränkt i mygga. Myggorna bryr sig inte det minsta, anfaller på bred front utan att tveka. De hittar utan problem mina svaga punkter dvs. panna och handleder.  Det är svårt att vifta bort dem och samtidigt ha koll på bunken med bär.  Det där med blåbär ifrån frysdisken kanske inte är en så dum idé trots allt. Myggorna tröttnar inte trots mygga och sol kommer det anfall efter anfall och inne i regnjackan är det varmt och svettigt. Om mina bär skulle vara till salu skulle de betinga ett så högt kilopris att ingen skulle köpa dem. Men jag är trots allt lyckligt lottad som inte behöver sälja mina bär, utan kan plocka en liter och sedan nöjd gå hem, göra en paj och inte vara tvungen att fortsätta plocka dag efter dag, timme efter timme.

 


 


Kommentarer
Postat av: Paula i pörtet

Uff då, här har jag inte sett ett endaste blåbär ännu, vi har haft dåliga blåbärssäsonger i flera år nu. Däremot plockade jag idag ca 3dl smultron i regnet, blev blöt om både byxor och skor men vad gjorde det. Inte en mygga störde mig heller, var ju inte djupt inne i skogen precis.
Du kommer att njuta extra mycket av pajen!
Kram

2012-07-10 @ 16:26:05
URL: http://paulaz.se
Postat av: Sylvia S

Du beskriver din kamp mot myggen så målande att jag ser hela scenen framför mig. Du får äta blåbärspajen med andakt.

2012-07-10 @ 19:45:34
URL: http://www.sylviasblogg.blogg.se
Postat av: Znogge

Här i mina trakter finns nästan inga bär längre. Björnbären blir mindre och mindre storleksmässigt och hallon ser man aldrig.

En skål med blåbär var en bra skörd tycker jag!

2012-07-10 @ 22:33:09
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Åsa!

Vi har gott om blåbär i år, jag har lyckats få ihop två liter, eftersom jag inte är så tålmodig utav mig :) Ska gå ut en sväng i eftermiddag med tänkte jag, kanske blir det en paj!

2012-07-15 @ 11:12:56
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Linnéa, Liselottes dotter.

Jättefin blogg!:D Har också varit ute i skogen med blåbärskorgen idag. Det vart inte så mycket som en halv liter ens, hade samma mygg-problem som du. Men det jag fick var jätte gott och stora blåbär finns det gott om. Det är dock ett problem att vara spindel rädd när risen är fulla med sådana!;P Kram!

2012-07-17 @ 20:08:11
URL: http://mittmaleri.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0