Tummen


Sista dagen på året blev en smula omtumlande. Hunden hamnade i rejält slagsmål. Ouppmärksam matte, hemsk raket (häxpipa tror jag att de heter) och tre vinthundar. Ja kalabaliken var total. Att hunden inte blödde är märkligt och att ett pyttelitet sår på min tumme kan generera så mycket blod är också skumt.  Det hela slutade i alla fall med ett besök på akuten för min del stelkrampsspruta och antibiotika blev resultatet. Hunden fick besöka veterinären och har också fått medicin. Nu är det en väldigt ynklig hund här hemma och en matte som blivit uppmärksam på hur ofta man använder sin högra tumme, och då är jag ändå vänsterhänt. Jag tror att just den ytan av fingret, den där lilla pricken där såret sitter (det är ett väldigt litet sår) är den mest använda ytan på alla mina fingrar.  Jag har inte tänkt på det tidigare, att min högra tumme är så inblandad i alla mina vardagsaktiviteter.  Jag trycker portkoden med höger tumme, väljer bländare och ställer in skärpan med höger tumme när jag fotograferar, jag skjuter på med höger tumme när jag vrider om nyckeln på toalettdörren, jag puttar på med höger tumme när jag knäpper byxorna. Listan kan göras hur lång som helst. Nu får höger tumme ligga lite lågt och de andra fingrarna får lära sig jobba. Det är inte det lättaste men med lite övning kan jag nog få det att fungera.

 



Kommentarer
Postat av: Dubbelörnen

Höger tummes förträfflighet kunde jag ha berättat om... Du kanske kommer ihåg sonens studentmottgagning o jag som hyvlade av tumtoppen på skärmaskin. Jisses så mycket blod! Hela dagen o den värken ska vi inte tala om. Det var då jag också upptäckte hur mycket jag använde min tumtopp. Hysteriskt ont!



Men hundslagsmål är inte att leka med... ;)



Varm tröste- o tyckasyndomkram fr en som vet hur det känns :D

2012-01-03 @ 06:19:23
URL: http://karljohansgarden.blogspot.com
Postat av: Paula i pörtet

Stackars er båda! Du som kan gnälla högt och stackars hunden som bara kan se bedrövad ut...ler

Det är väl så att fingertopparna inklusive tummarna är det mest känsliga vi har på kroppen. Det är därför de som är blinda har lätt att kunna känna både blindskrift och annat med fingertopparna har jag förstått. Ett besök hos veterinären har jag lärt mig är obligatoriskt efter slagsmål, Blinka blödde knappt och ändå hade hon fått en rejäl infektion i såret med dränage och annat som följd. Usch ja, hoppas ni tillfrisknar snabbt och god fortsättning på året

Kramen

2012-01-03 @ 19:15:45
URL: http://paulaz.se
Postat av: Znogge

Tummen och stortån bygger upp hand respektive fot vilket man inte alltid är medveten om.



Nu får ni återhämta er båda två och hålla er undan från allt som smäller.

2012-01-07 @ 16:17:18
URL: http://znogge.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0