Snuttifiering


Jag tror att håller på att bli lika snuttifierad som programmen på tv. Jag menar de där programmen som bara består av en mängd snabba klipp och ingen som helst fördjupning. Jag har en känsla av att det smittar av sig. Det är som när man sitter vid datorn och letar efter något på nätet och så dyker där upp en länk som man klickar på och på nästa sida finns en ny länk som man blir nyfiken på som för en vidare till en annan sida och sen till ytterligare en. Innan man vet ordet av har man hamnat ljusår ifrån det man sökte från början. Förvånat tittar man på klockan och inser att en hel kväll har gått och man är inte ens i närheten av det där man egentligen skulle göra, snuttifieringen är ett faktum.  Just nu längtar jag efter långsamhet och fördjupning. Måste ta tag i det på något sätt, kanske en omgång Thai Chi  och sedan ett kapitel i Ulf Sjöstedts bok Fotokomposition kan göra susen.

 

 


 


Kommentarer
Postat av: Znogge

Känner igen det där med länkarna. Man bara halkar vidare. Från en sak till en annan...

2012-02-16 @ 18:30:31
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Åsa!

Så där är det verkligen!!! Ibland startar jag datorn för att jag ska kolla någon specifik grej. När jag sedan stänger av den har jag inte alls kollat vad jag skulle utan flopprat runt bland tusen andra grejer, sjukt!

2012-02-17 @ 12:25:20
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Paula i pörtet

Japp, det där fenomenet känner jag igen! Och vet du, jag har vissa stränga regler uppsatta för att inte helt försvinna in i datordimman...

Den viktigaste regeln är att jag inte skaffar mig någon bärbar dator av något slag, inte heller en smartphone. När jag ska ägna mig åt datorn klättrar jag uppför trappan till min datahörna. Aldrig ta med mat och dryck, när jag är törstig eller hungrig eller fikasugen går jag ner till köket och gör ett avbrott. Där vid köksbordet ligger ett par böcker, korsord, någon tidning kanske och så ägnar jag en stund åt såna trevligheter. Då märker jag också att disken inte är fixad, sängarna är obäddade osv., "ler"

Ja, du tycker kanske det låter knäppt, men, det fungerar för mig! Jag vill ju ha lite av båda världar, jag förstår inte dem som i min ålder vägrar befatta sig med datorer överhuvudtaget. Lite måste man väl hänga med i utvecklingen eller?

Kramen

2012-02-22 @ 16:03:17
URL: http://paulaz.se
Postat av: Nässelblom & choklad

Japp, det där känns verkligen igen. Jag försöker att låta bli att vara vid datorn på kvällen och i stället hinna prata lite, dricka te och gärna läsa en stund. Vid datorn flyger tiden iväg och ofta utan att man gör något värdefullt. Men att titta in hos kära bloggkompisar gillar jag! Snuttifieringen i tv-program är så irriterande, vågar man inte lite på sina programidéer? Hoppas att det blev Tai Chi och en god bok.

2012-02-23 @ 11:18:37
URL: http://www.nasselblomchoklad.blogspot.com
Postat av: Madonnan

Tiden går fort...man borde ta tillvara på den bättre mellan varven...!



Trevlig helg o kram :)

2012-03-10 @ 11:19:14
URL: http://madonnan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0