Konsten att förmedla en känsla


När man fotograferar så översätter man en tredimensionell verklighet till en tvådimensionell tolkning av densamma. En tolkning som, när den är som bäst kan rymma så mycket mer än det som är uppenbart vid första anblicken. Jag tänker på det idag när jag fotograferar vitsippor. Som fotograf är min utmaning att förmedla en känsla av vitsippor. Min känsla när jag ser de vita blommorna innehåller all den längtan efter vår som jag burit med mig under den kalla vintern. Där finns också minnet av vitsippor jag plockat, av doften, av hur det känns att hålla dem och mycket mycket mer.  Men hur översätter jag det till bild?

I Bo Bergströms bok Bild & Budskap talar han om triangeldramat mellan fotografen, beställaren och betraktaren. Han skriver ” Det här är inte en tomat. Det är en bild av en tomat som Fotografen med hjälp av kamera, film och ljus fotograferat. Beställaren placerar den i ett visst sammanhang, en kokbok, en annons och oftast i samspel med en text för att Betraktaren ska påverkas. Dessvärre tolkar hon efter eget huvud och inte alltid som fotograf och beställare tänkt sig. Se där ett fascinerande triangeldrama”

Så om du som betraktare inte har upplevt kalla vintrar utan spår av grönska så tolkar du förmodligen en bild av en vitsippa på ett helt annat sätt än för dem som liksom jag börjar längta efter våren redan i november.

 


 


Kommentarer
Postat av: Paula i pörtet

Ja tänk, man kan förmedla olika känslor med bilder, o det är väl alltid det man eftersträvar. Som betraktare ser man det man vill och känner kanske något helt annat än fotografen gjorde. Lika är det ju med konst, men jag har ofta svårt att tolka konsten, jag har nog inte det "rätta" ögat..

Trevlig valborg på dej!

2012-04-30 @ 14:58:20
URL: http://paulaz.se
Postat av: Znogge

Vår tidigare erfarenhet påverkar helt klart hur vi tolkar och förstår vissa bilder. På gott och på ont ;-) Trevlig Valborg!

2012-04-30 @ 15:03:18
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Åsa!

Visst är det intressant, någon hyllar, andra risar, endel står frågande och har man tur finns det någon som delar ens känsla :)

2012-05-02 @ 12:48:38
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Härstafrun

Kan man kliva ner och bada två gånger i samma flod? Också en av livets mysterier som tål att fundera på. Jag tycker att det är ganska skönt och mycket berikande att vi betraktar världen så olika, fast ibland blir man förstås skrämd och förfasd över hur någon/några betraktar världen. Jag blir iallafall vårglad över din bild. Kram L

2012-05-02 @ 15:36:33
Postat av: Nässelblom & choklad

Det är intressant det där. Visst är det precis så det är, en persons känsla kan inte vara alla andras och självklart spelar sammanhang, omgivning och allt annat roll. Just i det här fallet är vi nog många svenskar som delar din längtan efter vår och kan känna den när vi ser bilden på vitsippor. Så härligt med alla vita sippor i backarna!

2012-05-03 @ 13:43:45
URL: http://www.nasselblomchoklad.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0