Röst


Vi har kallat honom den vandrande juden, mannen som med sin portfölj går förbi vårt köksfönster, om inte varje dag så i alla fall ganska ofta. Ibland har vi sett honom närmare stadens centrum och ibland rent av i dess mitt,  alltid med god fart och portföljen i handen. En dag för inte så länge sedan fick han en röst, häpnadsväckande. Helt plötsligt blev han en man av kött och blod och inte bara den som passerar vårt fönster. Förvånad inser jag att en röst kan förändra, göra skillnad. Det är svårt att riktigt sätta fingret på vad det är som förändras men innan rösten var han bara en figur som gick förbi. Vi har undrat lite hur långt han går, vart han är på väg men bara lite lamt utan något riktigt engagemang. Nu, med röst, började jag undra mer personliga saker som: Hur ser hans familj ut, var arbetar han och är han en person jag skulle gilla? Det var som om rösten gjorde honom mer verklig på något sätt och därmed mer som en person att bryr sig om. Så även om han var helt omedveten om det så blev det ett möte mellan oss, i alla fall mellan mig och rösten.

 


 


Kommentarer
Postat av: Znogge

Intressant! Men en människas röst kan faktiskt helt förändra en bild man har av en människa. Har gjort den upptäckten några gånger...

Du får kanske följa efter honom ;-)

2012-06-26 @ 21:08:50
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Lillemor Johansson

Ja tänk vad en röst kan förändra ett utseende! När man pratar med någon i telefonen så har man ju ett ansikte framför sig, men när man träffar personen får man en helhet och hade kanske helt fel om hur den såg ut. Kram vännen

2012-06-28 @ 10:26:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0